The paper presents a deepening of survey Problem Solving and geographic skills. How to evaluate the competence in the three years of lower secondary school. The framework of survey, inspired by the OECD-PISA model, is presented, with instruments. The deepening aims to investigate the relationship between the active use of maps in different contexts and performance in Problem Solving. Some factors (motivation and self-efficacy) that can improve the performance of students are considered. The educational use of maps in primary education is associated with better results in Problem Solving. Different personal habits of the students about the use of the maps are connected to better results.
Il saggio presenta un approfondimento dell’indagine Problem Solving e abilità geografiche. Come valutare la competenza nel triennio della scuola secondaria di I grado. Vengono presentati il quadro di riferimento, ispirato al modello OCSE-PISA, e gli strumenti dell’indagine. L’approfondimento mira a indagare il rapporto fra l’uso attivo di mappe geografiche in diversi contesti e i risultati nel Problem Solving. Inoltre vengono considerati alcuni aspetti motivazionali e di autoefficacia che possono migliorare la performance degli studenti. L’uso didattico delle mappe nella scuola primaria è associato a migliori risultati nel Problem Solving. Risulta significativo anche il confronto relativo a diverse abitudini personali degli studenti circa l’uso delle mappe.
Leggere le mappe per sfidare la realtà. Come attivare le capacità di risoluzione problemi / Asquini, Giorgio; Sabella, Morena. - ELETTRONICO. - 1:(2016), pp. 142-143. (Intervento presentato al convegno La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche tenutosi a Bari nel 14-15 aprile 2016).
Leggere le mappe per sfidare la realtà. Come attivare le capacità di risoluzione problemi
ASQUINI, GIORGIO;SABELLA, MORENA
2016
Abstract
The paper presents a deepening of survey Problem Solving and geographic skills. How to evaluate the competence in the three years of lower secondary school. The framework of survey, inspired by the OECD-PISA model, is presented, with instruments. The deepening aims to investigate the relationship between the active use of maps in different contexts and performance in Problem Solving. Some factors (motivation and self-efficacy) that can improve the performance of students are considered. The educational use of maps in primary education is associated with better results in Problem Solving. Different personal habits of the students about the use of the maps are connected to better results.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.