The development of social media has given rise to a new e-commerce paradigm called social commerce. Social commerce involves the use of social media to support online interactions and user contributions to assist in the acquisition of products and services, online and offline. However, relatively little work has been conducted to study the managerial perspective on this phenomenon. This paper aims to explore practitioners’ interpretative perspectives on social commerce. We draw upon 30 in-depth interviews with Italian digital marketing specialists and examine their perspectives using qualitative content analysis. The findings illustrate the main marketing opportunities and managerial challenges of social commerce.
La diffusione dei social media ha dato origine ad una nuova forma di commercio elettronico: il social commerce. Questo prevede l’utilizzo dei social media a supporto delle interazioni tra gli utenti connesse all’acquisto di beni e servizi, sia online che offline. Ancora pochi studi si sono focalizzati sulle implicazioni manageriali di questo fenomeno, soprattutto nel nostro Paese. Il lavoro si propone di indagare, in chiave esplorativa, come viene interpretato il social commerce da parte dei digital player italiani, attraverso 30 interviste in profondità elaborate con la tecnica della content analysis qualitativa. I risultati della ricerca evidenziano le opportunità e le sfide manageriali che il social commerce dischiude alle imprese attive nel marketspace.
Le imprese e il social commerce: opportunità e sfide manageriali / Vernuccio, Maria; Latorre, Annaluce; Pastore, Alberto. - In: MERCATI E COMPETITIVITÀ. - ISSN 1826-7386. - STAMPA. - 1(2015), pp. 173-195. [10.3280/MC2015-001009]
Le imprese e il social commerce: opportunità e sfide manageriali
VERNUCCIO, Maria;LATORRE, Annaluce;PASTORE, Alberto
2015
Abstract
The development of social media has given rise to a new e-commerce paradigm called social commerce. Social commerce involves the use of social media to support online interactions and user contributions to assist in the acquisition of products and services, online and offline. However, relatively little work has been conducted to study the managerial perspective on this phenomenon. This paper aims to explore practitioners’ interpretative perspectives on social commerce. We draw upon 30 in-depth interviews with Italian digital marketing specialists and examine their perspectives using qualitative content analysis. The findings illustrate the main marketing opportunities and managerial challenges of social commerce.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Vernucccio_Le imprese e il social commerce_2015.Pdf
solo gestori archivio
Note: Articolo principale
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
1.51 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.51 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.