The contribution offers a reflection on the topic of literature review in the field of educational sciences. In a historical context characterized by the increasing proliferation of research contributions, it is crucial to maintain a critical stance in choosing the review and synthesis methods in order to address specific questions and integrate research findings to produce effective summaries. The aim is to emphasize the importance of adopting a reflective approach throughout the entire process, ensuring that decisions are made based on a strong coherence between the methodology used and the objectives of the review. Some adjustments to the conventional systematic review procedures are proposed in order to overcome the criticisms often associated with pedagogical research, such as the lack of methodological rigor, and to address the specificities of this disciplinary field.
Il contributo propone una riflessione sul tema della revisione della letteratura nel settore delle scienze dell’educazione. In un contesto storico caratterizzato dalla crescente proliferazione di contributi di ricerca, è fondamentale mantenere un atteggiamento critico nella scelta del metodo di revisione e sintesi, in modo da rispondere a domande specifiche e integrare i risultati della ricerca per produrre avanzamenti efficaci. L’obiettivo è sottolineare l’importanza di adottare un approccio riflessivo lungo tutto il processo, assicurando che le decisioni siano prese sulla base di una forte coerenza tra la metodologia impiegata e gli obiettivi della revisione. Vengono proposti alcuni adattamenti alle procedure sistematiche convenzionali di revisione, al fine di superare le criticità frequentemente associate alla ricerca pedagogica, come la carenza di rigore metodologico, e rispondere alle specificità di questo settore disciplinare.
Reviewing the results of pedagogical research: Methodological orientations and reflective approach / Femminini, Alice; Salerni, Anna; Stanzione, Irene. - In: EDUCATION SCIENCES & SOCIETY. - ISSN 2284-015X. - 16:1(2025), pp. 272-285. [10.3280/ess1-2025oa19732]
Reviewing the results of pedagogical research: Methodological orientations and reflective approach
Alice Femminini;Anna Salerni;Irene Stanzione
2025
Abstract
The contribution offers a reflection on the topic of literature review in the field of educational sciences. In a historical context characterized by the increasing proliferation of research contributions, it is crucial to maintain a critical stance in choosing the review and synthesis methods in order to address specific questions and integrate research findings to produce effective summaries. The aim is to emphasize the importance of adopting a reflective approach throughout the entire process, ensuring that decisions are made based on a strong coherence between the methodology used and the objectives of the review. Some adjustments to the conventional systematic review procedures are proposed in order to overcome the criticisms often associated with pedagogical research, such as the lack of methodological rigor, and to address the specificities of this disciplinary field.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Femminini_Passare_in_rassegna_2025.pdf
accesso aperto
Note: Articolo completo
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
866.29 kB
Formato
Adobe PDF
|
866.29 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


