In our post-industrial society, although the remarkable technological advancement allows us endless possibilities, the maturity of the debate on environmental sustainability requires new design, production and consumption strategies, and a radical revision of the concept of development. Our lifestyles increasingly lead us to spend much of our time indoors, and this condition, exacerbated by conflicts and pandemic, has turned the spotlight on the importance of accessibility to the natural environment, put in risk by growing urbanization and global urban population, the upscaling of environmental degradation and the challenges posed by climate change. In this context, Designers are challenged to question new ways of establishing connections with nature that will contribute to mitigate, cope, and adapt to environmental and societal challenges while at the same time helping people to develop new capabilities in their given contexts. Biophilic Design emphasizes the need to maintain, enhance and restore the beneficial experience of nature in the built environment. Even if it's based on scientific evidence from several studies in the fields of psychology, medicine and social sciences, which demonstrate that exposure to natural environments or related elements has a positive impact on human health, further reflections are needed on how these inputs can be embodied in environments and artifacts by the Design disciplines. Based on these assumptions, the theme of the Psychology and Cognitive Ergonomics course within the bachelor's degree program in Industrial Design at Sapienza University of Rome was developed. Through an interdisciplinary approach Human-Centred Design and Environmental Psychology were combined to enquire about the use of biophilic elements within remote studying environments, a widely used practice following the closures of schools and universities caused by the Covid-19 pandemic. A combination of methods and tools from both disciplines were used to test Biophilic Design hypotheses that, on the one hand, ensure optimal ergonomic usability and, on the other hand, through their regenerative qualities, promote psychological well-being and reduce stress symptoms related to remote study activities and social isolation. The analysis of these case studies allowed us to reflect on Biophilic Product Design and their role in remote studying environments. We conclude by advocating the use of interdisciplinary practices in which Design, combined with Environmental Psychology becomes a promoter of more desirable domestic environments and of a future in which a symbiotic relationship with nature is established.

Nella nostra società post-industriale, sebbene il notevole progresso tecnologico ci consenta infinite possibilità, la maturità del dibattito sulla sostenibilità ambientale richiede nuove strategie di progettazione, produzione e consumo, e una radicale revisione del concetto di sviluppo. I nostri stili di vita ci portano sempre più a trascorrere gran parte del nostro tempo in ambienti chiusi e questa condizione, aggravata da conflitti e pandemie, ha acceso i riflettori sull'importanza dell'accessibilità all'ambiente naturale, messa a rischio dalla crescente urbanizzazione e dalla popolazione urbana globale, dall'aumento del degrado ambientale e dalle sfide poste dal cambiamento climatico. In questo contesto, i designer sono chiamati a interrogarsi su nuovi modi di stabilire connessioni con la natura che contribuiscano a mitigare, affrontare e adattarsi alle sfide ambientali e sociali, aiutando allo stesso tempo le persone a sviluppare nuove capacità nei loro contesti. Il Design Biofilico sottolinea la necessità di mantenere, migliorare e ripristinare l'esperienza benefica della natura nell'ambiente costruito. Anche se si basa sull'evidenza scientifica di numerosi studi nel campo della psicologia, della medicina e delle scienze sociali, che dimostrano che l'esposizione ad ambienti naturali o ad elementi correlati ha un impatto positivo sulla salute umana, sono necessarie ulteriori riflessioni su come questi input possano essere incarnati in ambienti e artefatti dalle discipline del Design. Partendo da questi presupposti, è stato sviluppato il tema del corso di Psicologia ed Ergonomia Cognitiva all'interno del corso di laurea triennale in Disegno Industriale della Sapienza Università di Roma. Attraverso un approccio interdisciplinare, lo Human-Centred Design e la Psicologia Ambientale sono stati combinati per indagare l'uso di elementi biofilici all'interno di ambienti di smart studying, una pratica ampiamente utilizzata in seguito alla chiusura di scuole e università causata dalla pandemia Covid-19. Una combinazione di metodi e strumenti di entrambe le discipline è stata utilizzata per testare le ipotesi di Biophilic Design che, da un lato, garantiscono un'usabilità ergonomica ottimale e, dall'altro, attraverso le loro qualità rigenerative, promuovono il benessere psicologico e riducono i sintomi di stress legati alle attività di studio a distanza e all'isolamento sociale. L'analisi di questi casi di studio ci ha permesso di riflettere sul Biophilic Product Design e sul suo ruolo negli ambienti di smart studying. Concludiamo auspicando l'utilizzo di pratiche interdisciplinari in cui il Design, combinato con la Psicologia ambientale, diventi promotore di ambienti domestici più desiderabili e di un futuro in cui si instauri un rapporto simbiotico con la natura.

Biophilic Design for remote studying environments: Analysis of case studies involving a collaboration between Ergonomics and Environmental Psychology / Inglese, Giovanni; Mura, Alessandro Lorenzo; Bonaiuto, Marino; Alves, Susana; Villani, Teresa. - 1:9(2023), pp. 98-102. (Intervento presentato al convegno Cumulus Conference Connectivity and Creativity in times of Conflicts tenutosi a Antwerp) [10.26530/9789401496476].

Biophilic Design for remote studying environments: Analysis of case studies involving a collaboration between Ergonomics and Environmental Psychology

Giovanni Inglese
;
Alessandro Lorenzo Mura;Marino Bonaiuto;Susana Alves;Teresa Villani
2023

Abstract

In our post-industrial society, although the remarkable technological advancement allows us endless possibilities, the maturity of the debate on environmental sustainability requires new design, production and consumption strategies, and a radical revision of the concept of development. Our lifestyles increasingly lead us to spend much of our time indoors, and this condition, exacerbated by conflicts and pandemic, has turned the spotlight on the importance of accessibility to the natural environment, put in risk by growing urbanization and global urban population, the upscaling of environmental degradation and the challenges posed by climate change. In this context, Designers are challenged to question new ways of establishing connections with nature that will contribute to mitigate, cope, and adapt to environmental and societal challenges while at the same time helping people to develop new capabilities in their given contexts. Biophilic Design emphasizes the need to maintain, enhance and restore the beneficial experience of nature in the built environment. Even if it's based on scientific evidence from several studies in the fields of psychology, medicine and social sciences, which demonstrate that exposure to natural environments or related elements has a positive impact on human health, further reflections are needed on how these inputs can be embodied in environments and artifacts by the Design disciplines. Based on these assumptions, the theme of the Psychology and Cognitive Ergonomics course within the bachelor's degree program in Industrial Design at Sapienza University of Rome was developed. Through an interdisciplinary approach Human-Centred Design and Environmental Psychology were combined to enquire about the use of biophilic elements within remote studying environments, a widely used practice following the closures of schools and universities caused by the Covid-19 pandemic. A combination of methods and tools from both disciplines were used to test Biophilic Design hypotheses that, on the one hand, ensure optimal ergonomic usability and, on the other hand, through their regenerative qualities, promote psychological well-being and reduce stress symptoms related to remote study activities and social isolation. The analysis of these case studies allowed us to reflect on Biophilic Product Design and their role in remote studying environments. We conclude by advocating the use of interdisciplinary practices in which Design, combined with Environmental Psychology becomes a promoter of more desirable domestic environments and of a future in which a symbiotic relationship with nature is established.
2023
Cumulus Conference Connectivity and Creativity in times of Conflicts
Nella nostra società post-industriale, sebbene il notevole progresso tecnologico ci consenta infinite possibilità, la maturità del dibattito sulla sostenibilità ambientale richiede nuove strategie di progettazione, produzione e consumo, e una radicale revisione del concetto di sviluppo. I nostri stili di vita ci portano sempre più a trascorrere gran parte del nostro tempo in ambienti chiusi e questa condizione, aggravata da conflitti e pandemie, ha acceso i riflettori sull'importanza dell'accessibilità all'ambiente naturale, messa a rischio dalla crescente urbanizzazione e dalla popolazione urbana globale, dall'aumento del degrado ambientale e dalle sfide poste dal cambiamento climatico. In questo contesto, i designer sono chiamati a interrogarsi su nuovi modi di stabilire connessioni con la natura che contribuiscano a mitigare, affrontare e adattarsi alle sfide ambientali e sociali, aiutando allo stesso tempo le persone a sviluppare nuove capacità nei loro contesti. Il Design Biofilico sottolinea la necessità di mantenere, migliorare e ripristinare l'esperienza benefica della natura nell'ambiente costruito. Anche se si basa sull'evidenza scientifica di numerosi studi nel campo della psicologia, della medicina e delle scienze sociali, che dimostrano che l'esposizione ad ambienti naturali o ad elementi correlati ha un impatto positivo sulla salute umana, sono necessarie ulteriori riflessioni su come questi input possano essere incarnati in ambienti e artefatti dalle discipline del Design. Partendo da questi presupposti, è stato sviluppato il tema del corso di Psicologia ed Ergonomia Cognitiva all'interno del corso di laurea triennale in Disegno Industriale della Sapienza Università di Roma. Attraverso un approccio interdisciplinare, lo Human-Centred Design e la Psicologia Ambientale sono stati combinati per indagare l'uso di elementi biofilici all'interno di ambienti di smart studying, una pratica ampiamente utilizzata in seguito alla chiusura di scuole e università causata dalla pandemia Covid-19. Una combinazione di metodi e strumenti di entrambe le discipline è stata utilizzata per testare le ipotesi di Biophilic Design che, da un lato, garantiscono un'usabilità ergonomica ottimale e, dall'altro, attraverso le loro qualità rigenerative, promuovono il benessere psicologico e riducono i sintomi di stress legati alle attività di studio a distanza e all'isolamento sociale. L'analisi di questi casi di studio ci ha permesso di riflettere sul Biophilic Product Design e sul suo ruolo negli ambienti di smart studying. Concludiamo auspicando l'utilizzo di pratiche interdisciplinari in cui il Design, combinato con la Psicologia ambientale, diventi promotore di ambienti domestici più desiderabili e di un futuro in cui si instauri un rapporto simbiotico con la natura.
design biofilico; human-centered design; remote studying; covid-19; environmental psychology
04 Pubblicazione in atti di convegno::04b Atto di convegno in volume
Biophilic Design for remote studying environments: Analysis of case studies involving a collaboration between Ergonomics and Environmental Psychology / Inglese, Giovanni; Mura, Alessandro Lorenzo; Bonaiuto, Marino; Alves, Susana; Villani, Teresa. - 1:9(2023), pp. 98-102. (Intervento presentato al convegno Cumulus Conference Connectivity and Creativity in times of Conflicts tenutosi a Antwerp) [10.26530/9789401496476].
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