The transition from upper secondary education to tertiary education is a crucial node of awareness and empowerment that, if not managed correctly, can give life to "university drop-out". This contribution examines one of the strategies implemented by universities to handle this phenomenon: peer mentoring activities. The degree course in Education at Sapienza University of Rome has been promoting research exercises as adult education and orientation strategy. Those are laboratory experiences dedicated to students enrolled in the first year and are guided by a professor-tutor and a mentor, who is a “senior” student. The mentors act as mediators, planning and managing the activities with the professor. The paper presents focus groups results carried out with mentors. Particularly, focus groups investigate perceptions of their role, research exercises organization, weakness, strengths and the importance of peer-tutoring at university.
La transizione dall’istruzione secondaria a quella terziaria è un nodo cruciale per la consapevolezza e l’empowerment che, se non gestito correttamente, può portare al drop-out universitario. Il contributo esamina una delle strategie attuate dalle università per gestire questo fenomeno: l’attività di peer mentoring. Il corso di laurea in Scienze dell’Educazione e della Formazione di Sapienza Università di Roma prevede esercitazioni di ricerca per l’educazione degli adulti e l’orientamento. Queste esperienze laboratoriali coinvolgono studentesse e studenti iscritti al primo anno e sono guidate da un docente-tutor e da un mentore, uno studente “senior”. I mentori agiscono da mediatori, pianificando e gestendo le attività con il docente. Il contributo presenta i risultati di focus group condotti con i mentori per investigare la percezione del loro ruolo, l’organizzazione delle esercitazioni, i punti di forza e debolezza e l’importanza del peer-mentoring all’università.
Il peer mentoring all’università. La voce dei mentori / Sposetti, Patrizia; Szpunar, Giordana; Gabrielli, Sara; Rionero, MARIA GRAZIA; Vincenti, Giulia. - In: Q-TIMES WEBMAGAZINE. - ISSN 2038-3282. - 15:Numero aperto(2023), pp. 368-380.
Il peer mentoring all’università. La voce dei mentori
Patrizia Sposetti
;Giordana Szpunar;Sara Gabrielli;Maria Grazia Rionero;Giulia Vincenti
2023
Abstract
The transition from upper secondary education to tertiary education is a crucial node of awareness and empowerment that, if not managed correctly, can give life to "university drop-out". This contribution examines one of the strategies implemented by universities to handle this phenomenon: peer mentoring activities. The degree course in Education at Sapienza University of Rome has been promoting research exercises as adult education and orientation strategy. Those are laboratory experiences dedicated to students enrolled in the first year and are guided by a professor-tutor and a mentor, who is a “senior” student. The mentors act as mediators, planning and managing the activities with the professor. The paper presents focus groups results carried out with mentors. Particularly, focus groups investigate perceptions of their role, research exercises organization, weakness, strengths and the importance of peer-tutoring at university.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Sposetti_Peer-mentoring_2023.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
350.09 kB
Formato
Adobe PDF
|
350.09 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.