Aim of the paper is to offer a reflection on emergency educational planning, analyzing the project documentation developed by the nursery and preschools of Rome in the first period of the health emergency of Covid-19 pandemic. In particular, the paper presents the results of the first phase of analysis of over 430 distance learn-ing projects carried out in the Educational Services of Roma Capitale, between March and July 2020, collected by the Department of Educational and School Services of Roma Capitale. The data collected show the ways in which the services have managed to rethink, with different strategies and tools, the relationships with girls, boys and their families and educational activities, ensuring the continuity of relationships and learning processes.
Obiettivo del contributo è offrire una riflessione sulla progettazione educativa emergenziale, analizzando la documentazione progettuale messa a punto dai Nidi e dalle Scuole dell’Infanzia di Roma Capitale nel primo periodo dell’emergenza sanitaria legata alla pandemia da Covid-19. In particolare, nel presente articolo si presentano i risultati della prima fase di analisi degli oltre 430 progetti di didattica a distanza realizzati nei Servizi educativi comunali di Roma tra marzo e luglio 2020, raccolti dal Dipartimento Servizi Educativi e Scolastici di Roma Capitale. I dati raccolti mostrano le modalità in cui i servizi sono riusciti a ripensare, con strategie e strumenti diversi, le relazioni con le bambine, i bambini e le loro famiglie e le attività educative, garantendo la continuità dei rapporti e dei processi di apprendimento.
Educational planning in nursery schools, at the time of Covid. La progettazione educativa nei Nidi, ai tempi del Covid / Benvenuto, Guido; Sposetti, Patrizia; Szpunar, Giordana; Montebello, Manuela; Vincenti, Giulia. - In: Q-TIMES WEBMAGAZINE. - ISSN 2038-3282. - XIII:2(2021), pp. 290-304.
Educational planning in nursery schools, at the time of Covid. La progettazione educativa nei Nidi, ai tempi del Covid
Benvenuto, Guido
;Sposetti, Patrizia;Szpunar, Giordana;Montebello, Manuela;Vincenti, Giulia
2021
Abstract
Aim of the paper is to offer a reflection on emergency educational planning, analyzing the project documentation developed by the nursery and preschools of Rome in the first period of the health emergency of Covid-19 pandemic. In particular, the paper presents the results of the first phase of analysis of over 430 distance learn-ing projects carried out in the Educational Services of Roma Capitale, between March and July 2020, collected by the Department of Educational and School Services of Roma Capitale. The data collected show the ways in which the services have managed to rethink, with different strategies and tools, the relationships with girls, boys and their families and educational activities, ensuring the continuity of relationships and learning processes.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Benvenuto_progettazione_nidi_Covid_2021.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.36 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.36 MB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.