This paper considers the use of RAV (Rapporto di Autovalutazione, Self-Assessment Report) in the context of four DADA schools (Didattiche per Ambienti Di Apprendimento, Didactics for Learning Environments). A specific analysis is made of the self-assessment carried out in two successive periods, considering the evolution of the scores and related reflections reported in the RAV reports. Aspects related to “Key competences” and the “Learning environment” are examined in more depth, as they are priority objectives for DADA schools. The selfassessment carried out in the rubrics allows for a joint school-university reflection on the meaning of evaluation itself, aimed at defining a shared and informed improvement path and at improving the professionalism of teachers and school leaders.
Il saggio considera l’uso del RAV (Rapporto di Autovalutazione) nel contesto di quattro scuole DADA (Didattiche per Ambienti Di Apprendimento). Viene condotta un’analisi specifica sull’autovalutazione svolta in due periodi successivi, considerando l’evoluzione dei punteggi e delle relative riflessioni riportate nei RAV. Vengono approfonditi gli aspetti legati a “Competenze chiave” e “Ambiente di apprendimento”, in quanto obiettivi prioritari per le scuole DADA. L’autovalutazione svolta nelle rubriche permette di avviare una riflessione congiunta scuola-università sul senso della valutazione finalizzata alla definizione di un percorso di miglioramento condiviso e informato e al miglioramento della professionalità di insegnanti e dirigenti scolastici.
L’autovalutazione delle Scuole DADA: i RAV tra competenze chiave e ambiente di apprendimento / DE SANTIS, Cristiana; Asquini, Giorgio. - In: RICERCAZIONE. - ISSN 2036-5330. - 12:2(2020), pp. 207-223. [10.32076/RA12205]
L’autovalutazione delle Scuole DADA: i RAV tra competenze chiave e ambiente di apprendimento
Cristiana De Santis
Primo
;Giorgio AsquiniSecondo
2020
Abstract
This paper considers the use of RAV (Rapporto di Autovalutazione, Self-Assessment Report) in the context of four DADA schools (Didattiche per Ambienti Di Apprendimento, Didactics for Learning Environments). A specific analysis is made of the self-assessment carried out in two successive periods, considering the evolution of the scores and related reflections reported in the RAV reports. Aspects related to “Key competences” and the “Learning environment” are examined in more depth, as they are priority objectives for DADA schools. The selfassessment carried out in the rubrics allows for a joint school-university reflection on the meaning of evaluation itself, aimed at defining a shared and informed improvement path and at improving the professionalism of teachers and school leaders.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
De-Santis_autovalutazione_scuole_DADA_2020.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
976.62 kB
Formato
Adobe PDF
|
976.62 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.