The paper presents a deepening of survey Problem Solving and geographic skills. How to evaluate the competence in the three years of lower secondary school. A second survey was also conducted, after the main investigation with the same tools, in upper secondary school, then the data of the two populations are comparable. The deepening aims to investigate the relationship between the use of empirical tools to measure distances on maps and performance in Problem Solving. The Problem Solving model used by OECD-PISA is presented, also in relation to its potential educational applications. The analysis of the data confirms a positive correlation between the use of tools and performance for students of lower secondary school and no gender differences. The results for upper secondary school is more complex: the use of some tools does not affect the performance; there are gender differences in performance by the number of tools used.

Il saggio presenta un approfondimento dell’indagine Problem Solving e abilità geografiche. Come valutare la competenza nel triennio della scuola secondaria di I grado. Dopo l’indagine principale è stata realizzata anche una rilevazione, con gli stessi strumenti, nella scuola secondaria di II grado, quindi i risultati delle due popolazioni sono comparabili. L’approfondimento mira a indagare il rapporto fra l’uso di strumenti empirici per misurare le distanze su carta e i risultati nel Problem Solving. Viene presentato il modello di Problem Solving utilizzato da OCSE-PISA anche in relazione alla sua potenziale spendibilità didattica. L’analisi dei dati conferma la correlazione positiva fra l’uso di strumenti e la performance per gli studenti della secondaria di I grado, senza differenze significative per il genere. Più complessa la situazione degli studenti più grandi: l’uso di alcuni strumenti non risulta incidere sui risultati; esistono differenze di genere circa l’andamento dei punteggi per il numero di strumenti utilizzati.

Usare strumenti empirici per risolvere problemi: Indagine nella scuola secondaria / Asquini, Giorgio; Marano, Francesca. - In: JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES. - ISSN 2037-7932. - STAMPA. - 14:(2016), pp. 109-126. [10.7358/ecps-2016-014-asqu]

Usare strumenti empirici per risolvere problemi: Indagine nella scuola secondaria

ASQUINI, GIORGIO;MARANO, FRANCESCA
2016

Abstract

The paper presents a deepening of survey Problem Solving and geographic skills. How to evaluate the competence in the three years of lower secondary school. A second survey was also conducted, after the main investigation with the same tools, in upper secondary school, then the data of the two populations are comparable. The deepening aims to investigate the relationship between the use of empirical tools to measure distances on maps and performance in Problem Solving. The Problem Solving model used by OECD-PISA is presented, also in relation to its potential educational applications. The analysis of the data confirms a positive correlation between the use of tools and performance for students of lower secondary school and no gender differences. The results for upper secondary school is more complex: the use of some tools does not affect the performance; there are gender differences in performance by the number of tools used.
2016
Il saggio presenta un approfondimento dell’indagine Problem Solving e abilità geografiche. Come valutare la competenza nel triennio della scuola secondaria di I grado. Dopo l’indagine principale è stata realizzata anche una rilevazione, con gli stessi strumenti, nella scuola secondaria di II grado, quindi i risultati delle due popolazioni sono comparabili. L’approfondimento mira a indagare il rapporto fra l’uso di strumenti empirici per misurare le distanze su carta e i risultati nel Problem Solving. Viene presentato il modello di Problem Solving utilizzato da OCSE-PISA anche in relazione alla sua potenziale spendibilità didattica. L’analisi dei dati conferma la correlazione positiva fra l’uso di strumenti e la performance per gli studenti della secondaria di I grado, senza differenze significative per il genere. Più complessa la situazione degli studenti più grandi: l’uso di alcuni strumenti non risulta incidere sui risultati; esistono differenze di genere circa l’andamento dei punteggi per il numero di strumenti utilizzati.
empirical tools; geography; OECD-PISA; problem solving; secondary school; social psychology; developmental and educational psychology
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Usare strumenti empirici per risolvere problemi: Indagine nella scuola secondaria / Asquini, Giorgio; Marano, Francesca. - In: JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES. - ISSN 2037-7932. - STAMPA. - 14:(2016), pp. 109-126. [10.7358/ecps-2016-014-asqu]
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