The study aimed to describe the pre-handwriting abilities and the Executive Functions, such as working memory, planning and organization of the action, in children aged 3 to 5 years old, and to assess their relationship. A group of 106 children performed the Shore Handwriting Screening test (SHS) for the assessment of pre-handwriting abilities. In the same period their parents filled in the Behaviour Rating Inventory for Executive Function - Preschool Version (BRIEF-P). Results showed a significant age and gender effects, but not a significant age x gender interaction was obtained. At the considered age a substantial stability of the Executive Functions was observed. The correlational analysis (Pearson) showed significant correlations between total score of SHS test and the BRIEF-P’s Metacognition Emerging Index. These data may indicate a relationship between Working Memory/Planning Organization of action and writing skills even in children at preschool age.
Lo studio ha l’obiettivo di esaminare le abilità di pre-scrittura e le funzioni esecutive, in bambini di età compresa tra i 3 e i 5 anni, e studiarne la loro associazione. A centosei bambini con sviluppo tipico è stato somministrato il test Shore Handwriting Screening (SHS) che permette la valutazione dei prerequisiti della scrittura manuale. I genitori, nello stesso periodo, hanno compilato il Behaviour Rating Inventory for Executive Function - Preschool Version (BRIEF-P). I risultati mostrano un effetto del genere e dell'età sulle abilità di pre-scrittura, ma non un effetto interazione. Si riscontra una stabilità delle funzioni esecutive in questa fascia d'età e nessun effetto del genere. L’analisi correlazionale (Pearson) ha evidenziato una correlazione significativa tra il punteggio totale del test SHS e l’indice di Metacognizione Emergente del BRIEF-P. Ciò indica una relazione significativa tra Memoria di Lavoro/Pianificazione-Organizzazione dell’azione e abilità di scrittura anche in bambini di età prescolare.
Abilità di pre-scrittura e funzioni esecutive in bambini tra i 3 e i 5 anni / Baldia, Silvia; Longobardi, Emiddia; Filippo, Giulia; Caravale, Barbara. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1974-4854. - STAMPA. - 36:1(2017), pp. 5-15. [10.4558/8371-01]
Abilità di pre-scrittura e funzioni esecutive in bambini tra i 3 e i 5 anni
Longobardi, Emiddia;Caravale, Barbara
2017
Abstract
The study aimed to describe the pre-handwriting abilities and the Executive Functions, such as working memory, planning and organization of the action, in children aged 3 to 5 years old, and to assess their relationship. A group of 106 children performed the Shore Handwriting Screening test (SHS) for the assessment of pre-handwriting abilities. In the same period their parents filled in the Behaviour Rating Inventory for Executive Function - Preschool Version (BRIEF-P). Results showed a significant age and gender effects, but not a significant age x gender interaction was obtained. At the considered age a substantial stability of the Executive Functions was observed. The correlational analysis (Pearson) showed significant correlations between total score of SHS test and the BRIEF-P’s Metacognition Emerging Index. These data may indicate a relationship between Working Memory/Planning Organization of action and writing skills even in children at preschool age.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Baldi_Abilità_2017.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
752.94 kB
Formato
Adobe PDF
|
752.94 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.