Control-Mastery Theory (CMT) is a cognitive-psychodynamic-relational theory of mental functioning, psychopathology and psychotherapy developed by Joseph Weiss (1993) and empirically studied by the San Francisco Psychotherapy Research Group (Weiss, Sampson, & The Mount Zion Psychotherapy Research Group, 1986). The central hypotheses of CMT are: the humans being's motivation to adapt to reality, their unconscious ability to execute higher mental functions and the importance of pro-social motivations and interpersonal guilt in normal and pathological mental functioning. The aim of this paper is to provide a review of the most important neuroscientific studies, along with both evolutionary and cognitive psychology researches that support these hypotheses. These studies showed how the evolution of species have been producing a series of behavioral systems, evolutionary based but “environmentally labile” which, overall, have promoted individuals and groups' survival and reproduction. To adapt to our own primary group, each of us builds a reliable set of beliefs about our surrounding world and about “moral rules” that govern relationships. Psychopathology can be seen as the expression of beliefs that had facilitated the adaptation of the child to a traumatic environment but have then revealed to be maladaptive because of the changing circumstances.
La Control-Mastery Theory (CMT) è una teoria psicodinamica-cognitiva di matrice relazionale del funzionamento mentale, della psicopatologia e della psicoterapia sviluppata da Joseph Weiss (1993) e studiata empiricamente dal San Francisco Psychotherapy Research Group (Weiss, Sampson, & The Mount Zion Psychotherapy Research Group, 1986). Tra le ipotesi centrali della CMT vi sono la centralità della motivazione all'adattamento alla realtà, l’idea che siamo in grado di compiere inconsciamente operazioni mentali superiori e il ruolo di rilievo attribuito alle motivazioni prosociali e ai sensi di colpa interpersonali nel funzionamento normale e patologico. Scopo di questo lavoro è fornire una rassegna di alcuni dei principali studi neuroscientifici, di psicologia evoluzionista e di matrice cognitivista a sostegno di queste ipotesi. Gli studi considerati mostrano come l’evoluzione della specie abbia prodotto una serie di sistemi comportamentali evolutivamente fondati, ma “ambientalmente labili”, che nel loro complesso promuovono la sopravvivenza e la riproduzione dell’individuo e dei gruppi. Per adattarsi al proprio gruppo primario, ognuno di noi costruisce una serie di credenze affidabili sul proprio mondo circostante e sulle norme “morali” che regolano le interazioni. La psicopatologia può essere letta come l’espressione di credenze che hanno favorito l’adattamento del bambino ad ambienti traumatici ma si sono rivelate disadattive al mutare delle circostanze
La centralità dell'adattamento. emozioni primarie, funzionamento motivazionale e moralità tra neuroscienze, psicologia evoluzionistica e control- mastery theory / DE LUCA, Emma; Mazza, Cristina; Gazzillo, Francesco. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1974-4854. - XXXVI:1(2017), pp. 41-49. [10.4558/8371-04]
La centralità dell'adattamento. emozioni primarie, funzionamento motivazionale e moralità tra neuroscienze, psicologia evoluzionistica e control- mastery theory
DE LUCA, EMMA;MAZZA, CRISTINA;GAZZILLO, FRANCESCO
2017
Abstract
Control-Mastery Theory (CMT) is a cognitive-psychodynamic-relational theory of mental functioning, psychopathology and psychotherapy developed by Joseph Weiss (1993) and empirically studied by the San Francisco Psychotherapy Research Group (Weiss, Sampson, & The Mount Zion Psychotherapy Research Group, 1986). The central hypotheses of CMT are: the humans being's motivation to adapt to reality, their unconscious ability to execute higher mental functions and the importance of pro-social motivations and interpersonal guilt in normal and pathological mental functioning. The aim of this paper is to provide a review of the most important neuroscientific studies, along with both evolutionary and cognitive psychology researches that support these hypotheses. These studies showed how the evolution of species have been producing a series of behavioral systems, evolutionary based but “environmentally labile” which, overall, have promoted individuals and groups' survival and reproduction. To adapt to our own primary group, each of us builds a reliable set of beliefs about our surrounding world and about “moral rules” that govern relationships. Psychopathology can be seen as the expression of beliefs that had facilitated the adaptation of the child to a traumatic environment but have then revealed to be maladaptive because of the changing circumstances.File | Dimensione | Formato | |
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