The paper analyzes the notion of "air fares" provided by article 2, n. 18, of Regulation (EC) No. 1008/2008, and clarifies the reasons why the aforementioned standard does not contain any reference to the carriage of baggage, unlike the corresponding provision of the previous Regulation (EEC) No. 2409/1992. Through the examination of the judgment of the Court of Justice of the European Union [of 18 September 2014, case C-487/12], the author downsizes the innovative value of the decision in order to the objective content of the transport contract, attributed, instead, from some of the commentators of the decision under consideration.
La nota analizza la nozione di “tariffa aerei passeggeri” posta dall’art. 2, n. 18, del reg. (CE) n. 1008/2008 e chiarisce le ragioni per le quali in essa non è stato riproposto alcun riferimento al trasporto del bagaglio, menzionato, invece, nella corrispondente previsione del previgente reg. (CEE) n. 2409/1992. Attraverso l’analisi della motivazione della decisione l’autore del contributo perviene a ridimensionare la portata “rivoluzionaria” della decisione sul contenuto oggettivo del contratto di trasporto, affermata, invece, da alcuni tra i primi commentatori alla sentenza resa dalla Corte di giustizia il 18 settembre 2014 nella causa C-487/12.
La corte di giustizia europea interpreta le disposizioni sulle tariffe aeree presenti nel reg. (CE) n. 1008/2008 / Bocchese, Donatella. - In: DIRITTO DEI TRASPORTI. - ISSN 1123-5802. - STAMPA. - (2015), pp. 442-449.
La corte di giustizia europea interpreta le disposizioni sulle tariffe aeree presenti nel reg. (CE) n. 1008/2008
BOCCHESE, Donatella
2015
Abstract
The paper analyzes the notion of "air fares" provided by article 2, n. 18, of Regulation (EC) No. 1008/2008, and clarifies the reasons why the aforementioned standard does not contain any reference to the carriage of baggage, unlike the corresponding provision of the previous Regulation (EEC) No. 2409/1992. Through the examination of the judgment of the Court of Justice of the European Union [of 18 September 2014, case C-487/12], the author downsizes the innovative value of the decision in order to the objective content of the transport contract, attributed, instead, from some of the commentators of the decision under consideration.File | Dimensione | Formato | |
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