James Pennebaker’s writing technique is derived from the attempt to create a psychological tool which aims to promote people’s health through a written form of processing traumatic events. Generally, in the expressive technique participants are asked to write, on several occasions, about one’s deepest thoughts and feelings connected to the most traumatic experience of their life. The present work aims to describe the writing technique and to summarize the broad literature that provides evidences of its effectiveness on health in both general and clinical populations. Specific recommendations about settings, clinical and individual participants’ characteristics are given. A set of possible explanations for the writing paradigm’s effectiveness and its relationship with psychotherapy are also reported.
La tecnica della scrittura di James Pennebaker nasce dall'idea di creare uno strumento di intervento psicologico che abbia l'obiettivo di promuovere la salute delle persone attraverso l'elaborazione per iscritto degli eventi traumatici. In termini generali, la tecnica consiste nel far scrivere per diverse volte dei pensieri e delle emozioni connesse all’esperienza più traumatica della propria vita. Il presente lavoro si pone l'obiettivo di descrivere la tecnica e sintetizzare l'ampia letteratura che attualmente ne documenta l'efficacia sulla salute delle persone, sia nella popolazione sana che in diversi gruppi clinici. Vengono anche proposte delle indicazioni specifiche a seconda del contesto, delle condizioni cliniche e delle caratteristiche individuali dei soggetti a cui ci si rivolge, e vengono riportate possibili spiegazioni sul come e perché la tecnica funziona, nonché i suoi rapporti con la psicoterapia.
Elaborare le esperienze difficili scrivendo: la tecnica della scrittura di James Pennebaker / DI TRANI, Michela; Renzi, Alessia; Solano, Luigi. - In: NUOVE ARTI TERAPIE. - ISSN 2240-5062. - STAMPA. - 23-24:(2014), pp. 95-109.
Elaborare le esperienze difficili scrivendo: la tecnica della scrittura di James Pennebaker.
DI TRANI, MICHELA;RENZI, ALESSIA;SOLANO, Luigi
2014
Abstract
James Pennebaker’s writing technique is derived from the attempt to create a psychological tool which aims to promote people’s health through a written form of processing traumatic events. Generally, in the expressive technique participants are asked to write, on several occasions, about one’s deepest thoughts and feelings connected to the most traumatic experience of their life. The present work aims to describe the writing technique and to summarize the broad literature that provides evidences of its effectiveness on health in both general and clinical populations. Specific recommendations about settings, clinical and individual participants’ characteristics are given. A set of possible explanations for the writing paradigm’s effectiveness and its relationship with psychotherapy are also reported.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.