AIMS: evaluation of stress perceived by parents of implanted toddlers, their parenting styles and the relationship with children’s communicative abilities. MATERIAL AND METHODS: 24 parents of 12 implanted toddlers (12-36 mths) were assessed through the Parents Preference Test, the Lausanne Trilogue Play and the Parenting Stress Index-Short Form. Results were compared with communicative competence of children, evaluated through standard Italian language proficiency tests. RESULTS: Stress perceived by parents differed from that of normative group only in one area. Parenting styles are rigorous, focused on child’s behavioural and linguistic regulation, showing scarce interaction between partners and reluctance to include the other parent when interacting with the child. Functionality of triadic interactions significantly affects child development. CONCLUSIONS: Investigation into social and relational life of implanted children and their families gives useful information about their communicative and emotional development and can help clinicians to implement adequate habilitative interventions, along with parental counseling.

AIM: Lo studio approfondisce alcuni aspetti che caratterizzano la vita sociale e relazionale dei bambini sordi profondi impiantati e delle loro famiglie. In particolare: il livello di stress percepito dai genitori dopo un anno circa dall’IC; gli stili di parenting utilizzati; la relazione tra gli stili genitoriali e le competenze comunicative del bambino. MATERIAL AND METHODS: Il gruppo di studio comprende 24 genitori e 12 bambini sordi con IC ( età tra i 12 e i 36 mesi). Per valutare le caratteristiche genitoriali sono stati utilizzati : Parents Preference Test (Westh, 2003); Lausanne Trilogue Play (Fivaz-Depeursinge, 1999) , Parenting Stress Index-Short Form (Abidin, 1995). Per la valutazione linguistica del bambino il Peabody Test (Stella, 2000); il Primo Vocabolario del Bambino-MacArthur (Caselli, 2007). RESULTS: I livelli di stress percepiti dai genitori sono simili a quelli del gruppo normativo, ad eccezione dell’area bambino difficile da gestire. Gli stili parentali sono rigidi, centrati sul bambino e sulla regolazione normativa del suo comportamento, soprattutto quello linguistico con una bassa disponibilità dei partner ad interagire ed difficoltà ad includere il partner nell’interazione con il bambino. È emerso infine che la funzionalità delle interazioni triadiche influisce significativamente sullo sviluppo comunicativo e socio emozionale del bambino. CONCLUSIONS: Continuare lo studio su un campione più ampio per confermare l’influenza delle interazioni triadiche anche sullo sviluppo comunicativo e emozionale del bambino impiantato e mettere a punto adeguati interventi abilitativi.

I sistemi relazionali e comunicativi nelle famiglie di bambini con impianto cocleare / Rea, Monica. - STAMPA. - (2014).

I sistemi relazionali e comunicativi nelle famiglie di bambini con impianto cocleare.

REA, MONICA
01/01/2014

Abstract

AIMS: evaluation of stress perceived by parents of implanted toddlers, their parenting styles and the relationship with children’s communicative abilities. MATERIAL AND METHODS: 24 parents of 12 implanted toddlers (12-36 mths) were assessed through the Parents Preference Test, the Lausanne Trilogue Play and the Parenting Stress Index-Short Form. Results were compared with communicative competence of children, evaluated through standard Italian language proficiency tests. RESULTS: Stress perceived by parents differed from that of normative group only in one area. Parenting styles are rigorous, focused on child’s behavioural and linguistic regulation, showing scarce interaction between partners and reluctance to include the other parent when interacting with the child. Functionality of triadic interactions significantly affects child development. CONCLUSIONS: Investigation into social and relational life of implanted children and their families gives useful information about their communicative and emotional development and can help clinicians to implement adequate habilitative interventions, along with parental counseling.
2014
File allegati a questo prodotto
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/717877
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact