The present study aims to examine the writing skills in primary school children about some aspects of the writing process such as handwriting speed, spelling and compositional fluency. Eighty-eight children participated in the study, divided among the third, fourth and fifth grade. The results obtained showed a relationship between the transcription processes of writing, such as handwriting and spelling skills, and the length of the text, linked to more complex processes of written composition. The handwriting speed is significantly correlated with the variables of text length at each school grade. These results have educational implications to promote the automatization of the transcription processes of writing, in particular the handwriting speed in the first cycle of primary school.
Il presente studio analizza le abilità di scrittura dei bambini nel secondo ciclo della scuola primaria prendendo in esame la velocità, la correttezza ortografica e la lunghezza testuale. Hanno partecipato 88 bambini distribuiti tra le classi di III, IV e V. I risultati hanno evidenziato una stretta relazione tra processi di trascrizione (velocità di scrittura e correttezza ortografica) e processi più complessi di composizione del testo (lunghezza). In particolare, la velocità di scrittura correla significativamente con la lunghezza del testo (numero di parole e proposizioni) nei tre gradi di scolarità esaminati. In ambito educativo, i risultati evidenziano l’importanza di favorire l’automatizzazione dei processi di trascrizione durante il primo ciclo della scuola primaria, per consentire un maggior impiego delle risorse cognitive nei processi più complessi della scrittura rilevabili nel secondo ciclo.
Velocità di scrittura e ortografia nella produzione del testo scritto in età scolare / Longobardi, Emiddia; S., Baldi. - In: PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE. - ISSN 1971-3711. - STAMPA. - 8:3(2014), pp. 367-380.
Velocità di scrittura e ortografia nella produzione del testo scritto in età scolare
LONGOBARDI, Emiddia;
2014
Abstract
The present study aims to examine the writing skills in primary school children about some aspects of the writing process such as handwriting speed, spelling and compositional fluency. Eighty-eight children participated in the study, divided among the third, fourth and fifth grade. The results obtained showed a relationship between the transcription processes of writing, such as handwriting and spelling skills, and the length of the text, linked to more complex processes of written composition. The handwriting speed is significantly correlated with the variables of text length at each school grade. These results have educational implications to promote the automatization of the transcription processes of writing, in particular the handwriting speed in the first cycle of primary school.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.