The most recent international literature on learning disabilities highlights the need for early detection, as early as kindergarten, of children at risk for later academic difficulties and for planning preventive projects to strengthen the basic skills important for school. In this paper we present a pilot project in which 6 children in the last year of kindergarten were identified as «high risk» based on PAC-SI screening tests (on a sample of 55 children). They participated in training activities in the following areas: phonological awareness, rapid naming, shortterm memory and visual-spatial skills. The comparison of children performances at follow-up, with two different reference samples, shows the effectiveness of the intervention in improving the basic skills considered.
a più recente letteratura internazionale sui disturbi dell’apprendimento evidenzia la necessità di individuare precocemente, già nella scuola dell’infanzia, bambini a rischio di successive difficoltà scolastiche e di programmare progetti preventivi di potenziamento delle abilità di base più importanti per l’apprendimento scolastico. In questo lavoro presentiamo un progetto pilota condotto in una scuola dell’infanzia, in cui 6 bambini dell’ultimo anno, individuati come «a rischio alto» in base alle prove PAC-SI di screening (su un campione iniziale di 55 bambini) hanno partecipato ad attività di potenziamento nelle seguenti aree: consapevolezza fonologica, denominazione rapida, memoria a breve termine e abilità visuospaziali. Il confronto delle prestazioni dei bambini al follow-up con due diversi campioni di riferimento evidenzia l’efficacia
Valutazione del rischio di difficoltà scolastiche e potenziamento di abilità di base. Risultati di un progetto pilota nella scuola dell’infanzia / F., Samele; S., Fanini; Scalisi, Teresa. - In: DISLESSIA. - ISSN 1724-9767. - STAMPA. - 10:1(2013), pp. 193-205.
Valutazione del rischio di difficoltà scolastiche e potenziamento di abilità di base. Risultati di un progetto pilota nella scuola dell’infanzia.
SCALISI, Teresa
2013
Abstract
The most recent international literature on learning disabilities highlights the need for early detection, as early as kindergarten, of children at risk for later academic difficulties and for planning preventive projects to strengthen the basic skills important for school. In this paper we present a pilot project in which 6 children in the last year of kindergarten were identified as «high risk» based on PAC-SI screening tests (on a sample of 55 children). They participated in training activities in the following areas: phonological awareness, rapid naming, shortterm memory and visual-spatial skills. The comparison of children performances at follow-up, with two different reference samples, shows the effectiveness of the intervention in improving the basic skills considered.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


