Summary. The aim of the study is to explore developmental changes in visuo-spatial fluency (Five Point Test – FTP) and to provide preliminary FPT normative data on 164 Italian children aged 6 to 11 years attending primary school (grades 1 to 5). Results indicate that the number of FTP correct answers linearly increases across grades, whereas errors (repetitions and rule breaks) especially decrease between grades 1 and 2. A multiple regression analysis reveals significant relationships of FTP performances with visuo-motor integration and verbal (phonological) fluency, however verbal and visuo-spatial fluency performances show trend differences across ages.
Scopo del lavoro è esplorare i cambiamenti evolutivi nella fluenza visuospaziale (Five Point Test – FPT) e fornire dati normativi preliminari del FPT su 164 bambini italiani tra i 6 e gli 11 anni frequentanti la scuola primaria (classi prima-quinta). I risultati indicano che il numero di risposte corrette al FPT aumenta linearmente con la classe scolastica, mentre gli errori (perseverazioni e rotture di regole) diminuiscono soprattutto tra le classi prima e seconda. L’analisi di regressione multipla evidenzia relazioni significative delle prestazioni al FPT con l’integrazione visuo-motoria e la fluenza verbale (fonologica), tuttavia fluenza verbale e visuospaziale mostrano differenze negli andamenti con l’età.
La fluenza visuospaziale in età evolutiva: studio preliminare sul Five Point Test / P., Stievano; S., Michetti; S., Bonetti; Scalisi, Teresa. - In: PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO. - ISSN 1824-078X. - STAMPA. - XVII:2(2013), pp. 213-233. [10.1449/74822]
La fluenza visuospaziale in età evolutiva: studio preliminare sul Five Point Test
SCALISI, Teresa
2013
Abstract
Summary. The aim of the study is to explore developmental changes in visuo-spatial fluency (Five Point Test – FTP) and to provide preliminary FPT normative data on 164 Italian children aged 6 to 11 years attending primary school (grades 1 to 5). Results indicate that the number of FTP correct answers linearly increases across grades, whereas errors (repetitions and rule breaks) especially decrease between grades 1 and 2. A multiple regression analysis reveals significant relationships of FTP performances with visuo-motor integration and verbal (phonological) fluency, however verbal and visuo-spatial fluency performances show trend differences across ages.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


