The article focuses on the relation between broadcast media reception and participatory cultures, questioning to what extent social media can foster people's sense of cultural belonging. In particular, we analyse a specific italian tv show, “Vieni via con me”, broadcasted by the italian public service television (Rai) in november 2010. The program was perceived as an opportunity for political debate, with strong anti-governmental connotations. Among our research results, we can mention a deeper understanding of cross-platform reception practices (including specific online community-building practices that are activated by offline content); a better insight into the relations between media consumption and civic engagement; an explanation of the emergence of participatory culture practices.

Obiettivo di questo articolo è ragionare sul rapporto tra consumo mediale, uso dei social media e definizione del senso di appartenenza sociale e partecipazione culturale dei soggetti alla vita quotidiana. In particolare, oggetto del nostro lavoro sono le pratiche partecipative messe in campo dagli utenti dei social media (e, in particolare, di Twitter) a ridosso di Vieni via con me, un programma televisivo andato in onda sulla Rai nel mese di novembre 2010, condotto da Fabio Fazio e Roberto Saviano. Il programma è stato recepito come un’occasione di riflessione politica, con forti connotazioni anti governative, al punto che la sua stessa fruizione è stata interpretata, da molti degli spettatori attivi sui social media, come un momento di civic engagement.

Vieni via con me. Consumo televisivo, social media e civic engagement / Ando', Romana; Comunello, Francesca. - In: SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE. - ISSN 1121-1733. - STAMPA. - 43:(2012), pp. 89-104. [10.3280/sc2012-043006]

Vieni via con me. Consumo televisivo, social media e civic engagement

ANDO', Romana;Francesca Comunello
2012

Abstract

The article focuses on the relation between broadcast media reception and participatory cultures, questioning to what extent social media can foster people's sense of cultural belonging. In particular, we analyse a specific italian tv show, “Vieni via con me”, broadcasted by the italian public service television (Rai) in november 2010. The program was perceived as an opportunity for political debate, with strong anti-governmental connotations. Among our research results, we can mention a deeper understanding of cross-platform reception practices (including specific online community-building practices that are activated by offline content); a better insight into the relations between media consumption and civic engagement; an explanation of the emergence of participatory culture practices.
2012
Obiettivo di questo articolo è ragionare sul rapporto tra consumo mediale, uso dei social media e definizione del senso di appartenenza sociale e partecipazione culturale dei soggetti alla vita quotidiana. In particolare, oggetto del nostro lavoro sono le pratiche partecipative messe in campo dagli utenti dei social media (e, in particolare, di Twitter) a ridosso di Vieni via con me, un programma televisivo andato in onda sulla Rai nel mese di novembre 2010, condotto da Fabio Fazio e Roberto Saviano. Il programma è stato recepito come un’occasione di riflessione politica, con forti connotazioni anti governative, al punto che la sua stessa fruizione è stata interpretata, da molti degli spettatori attivi sui social media, come un momento di civic engagement.
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Vieni via con me. Consumo televisivo, social media e civic engagement / Ando', Romana; Comunello, Francesca. - In: SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE. - ISSN 1121-1733. - STAMPA. - 43:(2012), pp. 89-104. [10.3280/sc2012-043006]
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