Infrastructure, utilities, and welfare services must now be redesigned to make them sustainable and resilient, and mathematical models can provide an important contribution. Under current legislation, the use of mathematical and technological support, and more generally digitalization in infrastructure design and management, are strongly encouraged by recent legislation. This article will focus on issues related to road traffic, which can be effectively modeled using graph theory. Graph theory, in fact, allows the digitalization of our data and therefore its quantitative analysis, including through the use of artificial intelligence. In this way, we aim to provide support for planning public infrastructure programs that can generate longterm environmental, social, and economic benefits.
Infrastrutture, utilities e servizi di welfare vanno oggi ripensati per renderli sostenibili e resilienti ed i modelli matematici possono fornire un importante contributo in tal senso. Sotto il profilo della disciplina vigente, il ricorso ad un supporto matematico e tecnologico, ed in generale la digitalizzazione nella progettazione e gestione delle infrastrutture, sono fortemente incoraggiati dalla normativa più recente. In questo articolo, ci si concentrerà sui problemi legati alla viabilità stradale che può essere efficacemente modellizzata tramite la teoria dei grafi. La teoria dei grafi, infatti, consente la numerizzazione dei dati in nostro possesso e dunque la loro analisi quantitativa anche tramite l’utilizzo dell’intelligenza artificiale. In questo modo, ci si propone di offrire un ausilio alla pianificazione di programmi infrastrutturali pubblici che possano generare benefici ambientali, sociali ed economici a lungo termine.
La teoria dei grafi, ovvero come la matematica può guidare la pianificazione urbana / Gambino, Alberto; Monsurrò, Marina; Mazza, Lorenzo. - In: DIRITTO MERCATO TECNOLOGIA. - ISSN 2239-7442. - (2025), pp. 1-16.
La teoria dei grafi, ovvero come la matematica può guidare la pianificazione urbana
Lorenzo Mazza
2025
Abstract
Infrastructure, utilities, and welfare services must now be redesigned to make them sustainable and resilient, and mathematical models can provide an important contribution. Under current legislation, the use of mathematical and technological support, and more generally digitalization in infrastructure design and management, are strongly encouraged by recent legislation. This article will focus on issues related to road traffic, which can be effectively modeled using graph theory. Graph theory, in fact, allows the digitalization of our data and therefore its quantitative analysis, including through the use of artificial intelligence. In this way, we aim to provide support for planning public infrastructure programs that can generate longterm environmental, social, and economic benefits.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


