Discrete mathematics, recognised as a key discipline for modelling and algorithmic thinking, has significant applications in teaching thanks to its interdisciplinary and concrete nature. In the workshop presented at the National Seminar of Mathematical High Schools (September 2024, Fisciano), exploratory activities in graph theory were proposed, from the Königsberg bridge problem to colouring problems, with experimental approaches already tested with secondary school students. The aim is to offer students direct contact with “living mathematics”, stimulating understanding through problem solving, the discovery of theorems and the experience of processes typical of mathematical research.
La matematica discreta, riconosciuta come disciplina chiave per la modellizzazione e il pensiero algoritmico, trova applicazioni significative nella didattica grazie al suo carattere interdisciplinare e concreto. Nel laboratorio presentato al Seminario Nazionale dei Licei Matematici (settembre 2024, Fisciano), sono state proposte attività esplorative di teoria dei grafi, dal problema dei ponti di Königsberg ai problemi di colorazione, con approcci sperimentali già collaudati con studenti delle scuole secondarie. L’obiettivo è offrire agli studenti un contatto diretto con la “matematica viva”, stimolando la comprensione attraverso la risoluzione di problemi, la scoperta di teoremi e l’esperienza di processi tipici della ricerca matematica.
Il fascino discreto… della matematica discreta / Mazza, Lorenzo; Veredice, Antonio. - (2025), pp. 74-77. (Intervento presentato al convegno Seminario Nazionale dei Licei Matematici 2024 tenutosi a Fisciano; Italy).
Il fascino discreto… della matematica discreta
Lorenzo Mazza;Antonio Veredice
2025
Abstract
Discrete mathematics, recognised as a key discipline for modelling and algorithmic thinking, has significant applications in teaching thanks to its interdisciplinary and concrete nature. In the workshop presented at the National Seminar of Mathematical High Schools (September 2024, Fisciano), exploratory activities in graph theory were proposed, from the Königsberg bridge problem to colouring problems, with experimental approaches already tested with secondary school students. The aim is to offer students direct contact with “living mathematics”, stimulating understanding through problem solving, the discovery of theorems and the experience of processes typical of mathematical research.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


