The essay addresses the aspect of the representation of the feminine in Orlando Furio-so that concerns sexual conduct and chastity. At the centre of my work is the reading of a series of episodes belonging to adjacent groups of cantos: the specular and conjoined events of Angelica and Olimpia in Cantos VIII-XII and the story of Isabella in Canto XIII; Isabella’s death at the hands of Rodomonte in Canto XXIX, and Bradamante’s revenge on her in Canto XXXV. The figures of Isabella and Bradamante construct the image of warrior women who are self-sufficient in the pursuit of virtue. For the female audience, the two figures build the possibility of autonomous preservation of chastity, immune from slander and suspicion; for the men, their example reassures the certainty of ineage. In the background, we also glimpse pagan warriors, first and foremost Rovenza, who brings the knot of chastity and reproduction into her story
Il saggio affronta l’aspetto della rappresentazione del femminile nell’Orlando furiosoche riguarda la condotta sessuale e la castità. Al centro del mio lavoro c’è la lettura di una serie di episodi appartenenti a gruppi di canti adiacenti: le vicende speculari e congiunte di Angelica ed Olimpia nei canti VIII-XII e la storia di Isabella nel canto XIII; la morte di Isabella per mano di Rodomonte nel canto XXIX, e la vendetta che di lei farà Bradamante nel canto XXXV. Le figure di Isabella e Bradamante costruiscono l’immagine di donne bellicose e autosufficienti nel perseguire la castità. Per il pubblico femminile, le due figure costruiscono la possibilità di conservazione auto-noma di una condotta onesta, immune dalla maldicenza e dal sospetto; per gli uomini, il loro esem-pio rassicura sulla certezza della discendenza. Sullo sfondo si intravedono anche le guerriere pagane, prima fra tutti Rovenza, che porta nella sua storia il nodo della castità e della riproduzione.
Perdere la testa. Le figure esemplari di Isabella e Bradamante e il loro pubblico / Perrotta, Annalisa. - In: AOQU. - ISSN 2724-3346. - V:2(2024), pp. 61-98. [10.54103/2724-3346/27686]
Perdere la testa. Le figure esemplari di Isabella e Bradamante e il loro pubblico
Annalisa Perrotta
2024
Abstract
The essay addresses the aspect of the representation of the feminine in Orlando Furio-so that concerns sexual conduct and chastity. At the centre of my work is the reading of a series of episodes belonging to adjacent groups of cantos: the specular and conjoined events of Angelica and Olimpia in Cantos VIII-XII and the story of Isabella in Canto XIII; Isabella’s death at the hands of Rodomonte in Canto XXIX, and Bradamante’s revenge on her in Canto XXXV. The figures of Isabella and Bradamante construct the image of warrior women who are self-sufficient in the pursuit of virtue. For the female audience, the two figures build the possibility of autonomous preservation of chastity, immune from slander and suspicion; for the men, their example reassures the certainty of ineage. In the background, we also glimpse pagan warriors, first and foremost Rovenza, who brings the knot of chastity and reproduction into her story| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Perrotta_Perdere-la-testa_2024.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
371.69 kB
Formato
Adobe PDF
|
371.69 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


