Flaubert is undoubtedly the writer who most interested Sartre. Loved, hated, the object of admiration and of the fiercest criticism, Flaubert is a figure that we find continually at the center of J.-P. Sartre’s work. The life of the French philosopher was directly and indirectly so intertwined with Flaubert’s life that one may perhaps wonder whether Sartre himself consciously realised to what extent. If Flaubert on the one hand should represent for Sartre the writer to be execrated par excellence, which indeed he was to a certain extent, on the other hand he represents someone to whom Sartre seems unable to help but constantly appeal. How to explain such distant and enduring loyalty to a writer who is anything but his type? Why is Sartre so fascinated by Flaubert? What are the reasons why Sartre, the maître à penser par excellence, who from a certain point in his life made commitment an inescapable requirement, became obsessed with an author trapped in the meshes of his bourgeois origins, aesthetics and defeatism? Why did such a graphomaniac devote so much time to a writer as artistically different from him as Flaubert? If he was looking for exemplary lives, why choose Flaubert? This contribution will try to explore these questions by highlighting the multiple facets and countless contradictions of one of the most influential and fascinating authors of the 20th century.
Flaubert è senza dubbio lo scrittore che più ha interessato Sartre. Amato, odiato, oggetto dell'ammirazione e della critica più feroce, Flaubert è una figura che troviamo continuamente al centro dell'opera di J.-P. Sartre. La vita del filosofo francese era direttamente e indirettamente così intrecciata con la vita di Flaubert che ci si può forse chiedere se Sartre stesso si rendesse conto in che misura. Se Flaubert da un lato dovrebbe rappresentare per Sartre lo scrittore da esecrare per eccellenza, e in effetti lo era in una certa misura, dall'altro rappresenta qualcuno a cui Sartre sembra non poter fare a meno di fare costantemente appello. Come spiegare una fedeltà così distante e duratura a uno scrittore che è tutto fuorché il suo tipo? Perché Sartre è così affascinato da Flaubert? Quali sono le ragioni per cui Sartre, il maître à penser per eccellenza, che a partire da un certo punto della sua vita ha fatto dell'impegno un'esigenza ineludibile, è diventato ossessionato da un autore intrappolato nelle maglie delle sue origini borghesi, dell'estetica e del disfattismo? Perché un grafomane come lui ha dedicato tanto tempo a uno scrittore così artisticamente diverso da lui come Flaubert? Se cercava vite esemplari, perché scegliere Flaubert? Questo contributo cercherà di esplorare queste domande mettendo in luce le molteplici sfaccettature e le innumerevoli contraddizioni di uno degli autori più influenti e affascinanti del XX secolo.
La scelta di essere Sartre. Lo scrittore impegnato contro l’artista borghese / DE MAGGIO, Dario. - In: BOLLETTINO STUDI SARTRIANI. - ISSN 1970-7983. - XVIII:(2024), pp. 159-173. [10.13134/1970-7983/2024/9]
La scelta di essere Sartre. Lo scrittore impegnato contro l’artista borghese
Dario De Maggio
2024
Abstract
Flaubert is undoubtedly the writer who most interested Sartre. Loved, hated, the object of admiration and of the fiercest criticism, Flaubert is a figure that we find continually at the center of J.-P. Sartre’s work. The life of the French philosopher was directly and indirectly so intertwined with Flaubert’s life that one may perhaps wonder whether Sartre himself consciously realised to what extent. If Flaubert on the one hand should represent for Sartre the writer to be execrated par excellence, which indeed he was to a certain extent, on the other hand he represents someone to whom Sartre seems unable to help but constantly appeal. How to explain such distant and enduring loyalty to a writer who is anything but his type? Why is Sartre so fascinated by Flaubert? What are the reasons why Sartre, the maître à penser par excellence, who from a certain point in his life made commitment an inescapable requirement, became obsessed with an author trapped in the meshes of his bourgeois origins, aesthetics and defeatism? Why did such a graphomaniac devote so much time to a writer as artistically different from him as Flaubert? If he was looking for exemplary lives, why choose Flaubert? This contribution will try to explore these questions by highlighting the multiple facets and countless contradictions of one of the most influential and fascinating authors of the 20th century.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
De-Maggio_La-scelta-di-essere-Sartre_2024.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
157.54 kB
Formato
Adobe PDF
|
157.54 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.