This paper explores the literature on natural and environmental risk communication, focusing on Italian experiences, found in scientific publications in international journals. The selected papers derive from a scoping review carried out to catalogue and analyze risk communication experiences. The ten papers included in this review, published between 2010 and 2022, exemplify the link between risk communication and the Italian context, providing a mix of strategies for communicating risks that insist on several parts of the national territory, to others that describe (even hyper-)local experiences. Furthermore, there is an institutional vocation since most of the risk communication experiences see as their main sources institutions or public bodies committed to scientific research. Among the elements inhibiting effective risk communication is the fact that social media are not yet fully integrated into institutional organizational practices and strategies. Effective communication actions involve the activation of relational elements. Future areas of attention that risk communication may address include a broadening of both the target audiences of risk communication and the risks addressed.
Questo contributo esplora la letteratura sulla comunicazione del rischio naturale e ambientale, presente nelle pubblicazioni scientifiche su riviste internazionali, focalizzandosi sugli articoli che analizzano esperienze italiane. I paper selezionati derivano da una scoping review effettuata per catalogare e analizzare le esperienze di comunicazione del rischio. I dieci paper inclusi in questa revisione, pubblicati tra il 2010 e il 2022, sono stati selezionati perché riguardano esperienze di comunicazione del rischio legate al contesto italiano. Queste esperienze riguardano sia strategie per comunicare rischi che insistono su più parti del territorio nazionale, sia azioni (anche iper-)locali. Inoltre, si nota una vocazione istituzionale, poiché la maggior parte delle esperienze di comunicazione del rischio vede come fonti principali istituzioni o enti pubblici predisposti alla ricerca scientifica. Tra gli elementi che inibiscono una comunicazione del rischio efficace, si segnala come i social media non siano ancora completamente integrati nelle pratiche e strategie organizzative istituzionali. Le azioni di comunicazione efficace prevedono l’attivazione di elementi relazionali. Le aree di attenzione futura cui potrà rivolgersi la comunicazione del rischio prevedono un ampliamento dei pubblici destinatari della comunicazione del rischio e dei tipi di rischi affrontati.
La comunicazione del rischio “Made in Italy”. Riflessioni a partire da una literature review / Massa, Alessandra; Comunello, Francesca. - In: RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL'AMMINISTRAZIONE. - ISSN 1972-4942. - 3(2024), pp. 1-30. [10.32049/RTSA.2024.3.09]
La comunicazione del rischio “Made in Italy”. Riflessioni a partire da una literature review
Massa Alessandra;Comunello Francesca
2024
Abstract
This paper explores the literature on natural and environmental risk communication, focusing on Italian experiences, found in scientific publications in international journals. The selected papers derive from a scoping review carried out to catalogue and analyze risk communication experiences. The ten papers included in this review, published between 2010 and 2022, exemplify the link between risk communication and the Italian context, providing a mix of strategies for communicating risks that insist on several parts of the national territory, to others that describe (even hyper-)local experiences. Furthermore, there is an institutional vocation since most of the risk communication experiences see as their main sources institutions or public bodies committed to scientific research. Among the elements inhibiting effective risk communication is the fact that social media are not yet fully integrated into institutional organizational practices and strategies. Effective communication actions involve the activation of relational elements. Future areas of attention that risk communication may address include a broadening of both the target audiences of risk communication and the risks addressed.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.