The present paper explores the role of teachers’ basic psychological needs satisfaction (autonomy, competence, relatedness) on their motivation and job satisfaction, using the theoretical framework of the Self-Determination Theory (SDT; Ryan & Deci, 2017). SDT posits that teachers’ psychological needs satisfaction can enhance their intrinsic motivation and sense of personal well-being, which in turn predict the implementation of effective teaching practices. Through a quantitative investigation involving a sample of 155 secondary school curricular teachers, the results indicate that needs satisfaction is positively associated with intrinsic motivation and job satisfaction. These findings underscore the need for further investment in understanding such factors, which can inform policies and practices aimed at creating a welcoming and stimulating teaching environment, fostering not only teacher well-being but also student success.
Il presente studio esplora il ruolo della soddisfazione dei bisogni psicologici di base (autonomia, competenza, relazione) degli insegnanti sulla loro motivazione e soddisfazione lavorativa, utilizzando il quadro teorico della Self-Determination Theory (SDT; Ryan & Deci, 2017). La SDT sostiene che la soddisfazione dei bisogni psicologici degli insegnanti può aumentare la loro motivazione intrinseca e il loro senso di benessere personale, che a loro volta predicono la messa in atto di pratiche didattiche efficaci. Attraverso un’indagine quantitativa condotta su un campione di 155 insegnanti curricolari di scuola secondaria, i risultati indicano che la soddisfazione dei bisogni è associata positivamente alla motivazione intrinseca e alla soddisfazione lavorativa. Questi risultati enfatizzano la necessità di un maggiore investimento nella comprensione di tali fattori, che possono informare politiche e pratiche volte a creare un ambiente di insegnamento accogliente e stimolante, favorendo non solo il benessere degli insegnanti, ma anche il successo degli studenti.
Motivazione e soddisfazione lavorativa degli insegnanti: il ruolo di autonomia, competenza e relazione per un insegnamento di qualità / Germani, Sara. - In: RICERCAZIONE. - ISSN 2036-5330. - (2024).
Motivazione e soddisfazione lavorativa degli insegnanti: il ruolo di autonomia, competenza e relazione per un insegnamento di qualità
sara germani
2024
Abstract
The present paper explores the role of teachers’ basic psychological needs satisfaction (autonomy, competence, relatedness) on their motivation and job satisfaction, using the theoretical framework of the Self-Determination Theory (SDT; Ryan & Deci, 2017). SDT posits that teachers’ psychological needs satisfaction can enhance their intrinsic motivation and sense of personal well-being, which in turn predict the implementation of effective teaching practices. Through a quantitative investigation involving a sample of 155 secondary school curricular teachers, the results indicate that needs satisfaction is positively associated with intrinsic motivation and job satisfaction. These findings underscore the need for further investment in understanding such factors, which can inform policies and practices aimed at creating a welcoming and stimulating teaching environment, fostering not only teacher well-being but also student success.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.