Neurodiversity pedagogy recognizes and enhances, on an educational level and from an inclusive perspective, individuals' different cognitive, emotional, and behavioral functioning modes, considering neurodiversity as a natural manifestation of human biodiversity. The general purpose of the contribution is to spread a culture of neurodiversity in educational and training contexts to improve the quality of education and life for everyone in school and society. The contribution presents ethical principles and related strategies that educational professionals can adopt and embrace to foster the coexistence of differences. Specifically, embracing the idea of participatory research, a questionnaire was developed and administered to 106 stakeholders to gather their views and opinions on what has been dubbed "The 10 Commandments of Neurodiversity Pedagogy." Through the reflective thematic analysis of the collected data, a user-led categorical model emerged that is consistent with the 10 commandments and helpful in stimulating reflection and educational practice from the perspective of neurodiversity pedagogy.
La pedagogia della neurodiversità riconosce e valorizza, sul piano educativo e in ottica inclusiva, le diverse modalità di funzionamento cognitivo, emotivo e comportamentale delle persone, considerando la variabilità neurologica quale manifestazione naturale della biodiversità umana. Obiettivo generale del contributo è diffondere una cultura della neurodiversità nei contesti educativi e formativi per migliorare la qualità dell'educazione e della vita di tutti e di ciascuno nella scuola e nella società. Nel contributo si presentano principi etici e relative strategie che i professionisti dell’educazione possono adottare e far propri per favorire la convivenza delle differenze. Nello specifico, abbracciando l’idea della ricerca partecipata, è stato messo a punto e somministrato un questionario a 106 stakeholder per raccogliere i loro pareri e le loro opinioni su quelli che sono stati ribattezzati “I 10 comandamenti della pedagogia della neurodiversità”. Attraverso l’analisi tematica riflessiva effettuata sui dati raccolti emerge un modello categoriale user-led coerente con i 10 comandamenti e utile a stimolare la riflessione e la pratica educativa nell’ottica della pedagogia della neurodiversità.
The 10 commandments of neurodiversity pedagogy: ethical principles, strategies and suggestions for teachers to promote the coexistence of differences in educational contexts/I 10 comandamenti della pedagogia della neurodiversità: principi etici, strategie e suggerimenti agli insegnanti per favorire la convivenza delle differenze nei contesti educativi / Cadavero, Marco; Salerni, Anna; Femminini, Alice. - In: Q-TIMES WEBMAGAZINE. - ISSN 2038-3282. - XVI:2(2024), pp. 100-114.
The 10 commandments of neurodiversity pedagogy: ethical principles, strategies and suggestions for teachers to promote the coexistence of differences in educational contexts/I 10 comandamenti della pedagogia della neurodiversità: principi etici, strategie e suggerimenti agli insegnanti per favorire la convivenza delle differenze nei contesti educativi
Anna Salerni;Alice Femminini
2024
Abstract
Neurodiversity pedagogy recognizes and enhances, on an educational level and from an inclusive perspective, individuals' different cognitive, emotional, and behavioral functioning modes, considering neurodiversity as a natural manifestation of human biodiversity. The general purpose of the contribution is to spread a culture of neurodiversity in educational and training contexts to improve the quality of education and life for everyone in school and society. The contribution presents ethical principles and related strategies that educational professionals can adopt and embrace to foster the coexistence of differences. Specifically, embracing the idea of participatory research, a questionnaire was developed and administered to 106 stakeholders to gather their views and opinions on what has been dubbed "The 10 Commandments of Neurodiversity Pedagogy." Through the reflective thematic analysis of the collected data, a user-led categorical model emerged that is consistent with the 10 commandments and helpful in stimulating reflection and educational practice from the perspective of neurodiversity pedagogy.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.