Within a Self-Determination Theory perspective, the present paper aims to investigate the impact of support for autonomy provided by teachers on the promotion of prosocial behavior in class, when mediated by the satisfaction of the need for relatedness. In the school context, the need for relatedness concerns a sense of belonging and connection with teachers and classmates. Students who experience positive peer relationships tend to be more motivated and engaged in school tasks and show greater prosocial behavior, especially during adolescence. According to SDT, students’ needs satisfaction, including the satisfaction of the need for relatedness, depends on teachers’ interpersonal behavior. Support for autonomy is the most conceptually relevant behavior in the teacher-student relationship, which in turn is one of the most relevant factors for the development of prosocial behavior at school. Through a Path Analysis model, results show that prosocial behavior is influenced directly and to a greater extent by the satisfaction of the need for relatedness with classmates, confirming the importance of peer relationships. However, the satisfaction of the need for relatedness with teachers has a significant mediating role on the indirect effect of the support for autonomy provided by teachers on the development of prosocial behavior. Results highlight the need to create learning environments that can foster an autonomy-supportive climate, to make students feel understood and accepted, first of all, by teachers.
Seguendo le linee teoriche della Self-Determination Theory (SDT), il presente contributo ha lo scopo di analizzare l’impatto del supporto all’autonomia da parte degli insegnanti sulla promozione del comportamento prosociale in classe, quando mediato dalla soddisfazione del bisogno di relazione. Nel contesto scolastico il bisogno di relazione si riferisce alla necessità degli studenti di sperimentare un senso di appartenenza scolastica, incluso un senso di connessione con insegnanti e compagni di classe. Gli studenti che godono di relazioni positive tra pari tendono ad essere più motivati e impegnati nei compiti scolastici e a mostrare maggiori comportamenti prosociali, soprattutto durante l’adolescenza. Secondo la SDT, la soddisfazione dei bisogni degli studenti, compreso il bisogno di relazione, dipende dal comportamento interpersonale che adottano gli insegnanti. Il supporto all’autonomia è il comportamento concettualmente più rilevante nella relazione insegnante-studente, che a sua volta è uno dei fattori essenziali per lo sviluppo del comportamento prosociale a scuola. Attraverso un modello di Path Analysis, i risultati mostrano che il comportamento prosociale è influenzato direttamente e in misura maggiore dalla soddisfazione del bisogno di relazione con i compagni di classe, confermando l’importanza delle relazioni tra pari. Tuttavia, la soddisfazione della relazione con gli insegnanti ha un ruolo di mediazione significativo sull’effetto indiretto del supporto all’autonomia da parte degli insegnanti sullo sviluppo di comportamenti prosociali. I risultati evidenziano la necessità di creare ambienti di apprendimento che possano favorire un clima supportivo all’autonomia, che sia in grado di far sentire gli studenti compresi e accettati, prima di tutto, dagli insegnanti.
Relazioni tra pari in classe: l’approccio della Self-Determination Theory per promuovere il comportamento prosociale / Germani, Sara; Vespasiani, Ludovico. - In: GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA. - ISSN 2038-9744. - 16:30(2023), pp. 85-95. [10.7346/sird-012023-p85]
Relazioni tra pari in classe: l’approccio della Self-Determination Theory per promuovere il comportamento prosociale
Sara Germani
;
2023
Abstract
Within a Self-Determination Theory perspective, the present paper aims to investigate the impact of support for autonomy provided by teachers on the promotion of prosocial behavior in class, when mediated by the satisfaction of the need for relatedness. In the school context, the need for relatedness concerns a sense of belonging and connection with teachers and classmates. Students who experience positive peer relationships tend to be more motivated and engaged in school tasks and show greater prosocial behavior, especially during adolescence. According to SDT, students’ needs satisfaction, including the satisfaction of the need for relatedness, depends on teachers’ interpersonal behavior. Support for autonomy is the most conceptually relevant behavior in the teacher-student relationship, which in turn is one of the most relevant factors for the development of prosocial behavior at school. Through a Path Analysis model, results show that prosocial behavior is influenced directly and to a greater extent by the satisfaction of the need for relatedness with classmates, confirming the importance of peer relationships. However, the satisfaction of the need for relatedness with teachers has a significant mediating role on the indirect effect of the support for autonomy provided by teachers on the development of prosocial behavior. Results highlight the need to create learning environments that can foster an autonomy-supportive climate, to make students feel understood and accepted, first of all, by teachers.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Germani_relazione_pari_classe_2023.pdf.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
5.17 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.17 MB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.