The essay analyzes Pasolini’s relationship with song, placing it in a sociological perspective that seeks to identify commonalities with other aspects of Pasolini’s intellectual production. The essay offers a comprehensive survey of Pasolini’s songbook, relating it to the historical, cultural and social elements that made possible the Friulian-born poet’s foray into the world of song. Pasolini’s work as a lyricist is in fact part of a sociocultural context of great intellectual ferment aimed at the renewal of the Italian song, whose merits but also limitations are highlighted in the essay, showing how – even through song – Pasolini essentially sought to reiterate the same demands of content and to take up the same linguistic challenges that, especially in the use of dialect, had led him to write his first collections of poetry.
Il saggio analizza il rapporto di Pasolini con la canzone, collocandolo in una prospettiva sociologica che cerca di individuare i punti in comune con gli altri aspetti della produzione intellettuale pasoliniana. Il saggio offre un censimento completo del canzoniere di Pasolini, mettendolo in relazione con gli elementi storici, culturali e sociali che hanno reso possibile l’incursione del poeta di origini friulane nel mondo della canzone. L’opera di Pasolini come paroliere si inserisce infatti in un contesto socioculturale di grande fermento intellettuale teso al rinnovamento della canzone italiana, di cui il saggio evidenzia i pregi ma anche i limiti, mostrando come – anche attraverso la canzone – Pasolini abbia sostanzialmente cercato di ribadire le stesse istanze di contenuto e di raccogliere le medesime sfide linguistiche che, soprattutto nell’uso del dialetto, lo avevano indotto a scrivere le prime raccolte di poesie.
Pasolini e il mondo della canzone / Nobile, Stefano. - In: SINESTESIE. - ISSN 1721-3509. - XXV(2023), pp. 291-304.
Pasolini e il mondo della canzone
stefano nobile
2023
Abstract
The essay analyzes Pasolini’s relationship with song, placing it in a sociological perspective that seeks to identify commonalities with other aspects of Pasolini’s intellectual production. The essay offers a comprehensive survey of Pasolini’s songbook, relating it to the historical, cultural and social elements that made possible the Friulian-born poet’s foray into the world of song. Pasolini’s work as a lyricist is in fact part of a sociocultural context of great intellectual ferment aimed at the renewal of the Italian song, whose merits but also limitations are highlighted in the essay, showing how – even through song – Pasolini essentially sought to reiterate the same demands of content and to take up the same linguistic challenges that, especially in the use of dialect, had led him to write his first collections of poetry.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.