The paper presents an in-depth analysis of the data of a questionnaire administered to 526 primary school mathematics teachers. The questionnaire investigates the beliefs and statements in relation to the INVALSI Tests, in order to identify possible effects on teaching-learning in mathematics. The in-depth study verifies the correlations between two validated scales (DOTIDID, Talent Ideology, and VALFOR, Formative Assessment) and some variables of the questionnaire related to anagraphic data, teachers' beliefs regarding the knowledge and skills investigated by the INVALSI Test and mathematics teaching and learning practices in the classroom that include the use of INVALSI items. The significance of the correlations with the two scales is noted for different aspects, with a clear difference between teachers who believe in formative assessment (oriented to didactic planning) and those who consider mathematics as an innate talent (oriented to simple training to pass the tests) The possible impacts for in-service teacher training courses on assessment issues and the correct use of INVALSI Tests are discussed.

Il saggio presenta un approfondimento sui dati di un questionario somministrato a 526 insegnanti di matematica della scuola primaria. Il questionario indaga le convinzioni e le dichiarazioni in relazione ai test INVALSI, allo scopo di identificare possibili ricadute sull’insegnamento-apprendimento in matematica. L’approfondimento verifica le relazioni fra due scale di atteggiamenti già validate (DOTIDID, Ideologia delle doti, e VALFOR, Valutazione formativa) e alcune variabili del questionario. Viene rilevata la significatività delle relazioni con le due scale per diversi aspetti, con una netta differenza fra gli insegnanti che credono nella valutazione formativa (orientati alla progettazione didattica) e quelli che considerano la matematica una dote innata (orientati al semplice addestramento per superare le prove). Sono discusse le possibili ricadute per i percorsi di formazione in servizio degli insegnanti sui temi della valutazione e sull’uso corretto delle prove Invalsi.

Concezioni della valutazione e dell'apprendimento in insegnanti di matematica nella scuola primaria / Truffelli, Elisa; Asquini, Giorgio. - In: CADMO. - ISSN 1122-5165. - 1(2022), pp. 21-36. [10.3280/CAD2022-001003]

Concezioni della valutazione e dell'apprendimento in insegnanti di matematica nella scuola primaria

Asquini, Giorgio
2022

Abstract

The paper presents an in-depth analysis of the data of a questionnaire administered to 526 primary school mathematics teachers. The questionnaire investigates the beliefs and statements in relation to the INVALSI Tests, in order to identify possible effects on teaching-learning in mathematics. The in-depth study verifies the correlations between two validated scales (DOTIDID, Talent Ideology, and VALFOR, Formative Assessment) and some variables of the questionnaire related to anagraphic data, teachers' beliefs regarding the knowledge and skills investigated by the INVALSI Test and mathematics teaching and learning practices in the classroom that include the use of INVALSI items. The significance of the correlations with the two scales is noted for different aspects, with a clear difference between teachers who believe in formative assessment (oriented to didactic planning) and those who consider mathematics as an innate talent (oriented to simple training to pass the tests) The possible impacts for in-service teacher training courses on assessment issues and the correct use of INVALSI Tests are discussed.
2022
Il saggio presenta un approfondimento sui dati di un questionario somministrato a 526 insegnanti di matematica della scuola primaria. Il questionario indaga le convinzioni e le dichiarazioni in relazione ai test INVALSI, allo scopo di identificare possibili ricadute sull’insegnamento-apprendimento in matematica. L’approfondimento verifica le relazioni fra due scale di atteggiamenti già validate (DOTIDID, Ideologia delle doti, e VALFOR, Valutazione formativa) e alcune variabili del questionario. Viene rilevata la significatività delle relazioni con le due scale per diversi aspetti, con una netta differenza fra gli insegnanti che credono nella valutazione formativa (orientati alla progettazione didattica) e quelli che considerano la matematica una dote innata (orientati al semplice addestramento per superare le prove). Sono discusse le possibili ricadute per i percorsi di formazione in servizio degli insegnanti sui temi della valutazione e sull’uso corretto delle prove Invalsi.
prove Invalsi; scuola primaria; valutazione formativa; matematica; formazione insegnanti
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Concezioni della valutazione e dell'apprendimento in insegnanti di matematica nella scuola primaria / Truffelli, Elisa; Asquini, Giorgio. - In: CADMO. - ISSN 1122-5165. - 1(2022), pp. 21-36. [10.3280/CAD2022-001003]
File allegati a questo prodotto
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1667078
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact