This contribution offers some reflections on the handling of passions in the short story Il naso by Moravia, also taking into account its relation to the other texts of the Racconti romani and its adaptation in the film La giornata balorda by Mauro Bolognini (to which, in addition to Moravia himself, Pier Paolo Pasolini also col-laborated). In the first part, an analytical comparison between Il naso and the novella of Andreuccio da Peru-gia by Boccaccio, which inspired Il naso, shows how different the relations between luck, reason and passions (concupiscence in the case of Boccaccio, greed in that of Moravia) are in the two texts. The second part ex-amines Il naso with regard to the broader context of the Racconti romani and their relation to the theme of passions. The third part, finally, focuses on the adaptation of Il naso in the film La giornata balorda, by paying a special attention to the story of its censoring.
Il contributo offre riflessioni sul trattamento delle passioni nel racconto moraviano Il naso, considerato anche in relazione agli altri testi della raccolta Racconti romani e al suo adattamento all’interno del film La giornata balorda di Mauro Bolognini (a cui, oltre allo stesso Moravia, collaborò anche Pier Paolo Pasolini). Nella prima parte, il confronto analitico fra Il naso e la novella boccacciana di Andreuccio da Perugia, che ha ispirato il racconto di Moravia, evidenzia quanto sia differente nei due testi il rapporto fra fortuna, ragione e passioni (concupiscenza nel caso di Boccaccio, avidità in quello di Moravia). La seconda parte esamina Il naso in rela-zione al più ampio contesto dei Racconti romani e del loro rapporto con il tema delle passioni. La terza parte, infine, si sofferma sull’adattamento del racconto moraviano nel film La giornata balorda, prestando particolare attenzione alla censura che colpì la pellicola.
Il potere subdolo delle passioni. Su Il naso di Alberto Moravia / Favaro, Maiko. - In: GRISELDAONLINE. - ISSN 1721-4777. - 18:2(2019), pp. 88-102.
Il potere subdolo delle passioni. Su Il naso di Alberto Moravia
MAIKO FAVARO
2019
Abstract
This contribution offers some reflections on the handling of passions in the short story Il naso by Moravia, also taking into account its relation to the other texts of the Racconti romani and its adaptation in the film La giornata balorda by Mauro Bolognini (to which, in addition to Moravia himself, Pier Paolo Pasolini also col-laborated). In the first part, an analytical comparison between Il naso and the novella of Andreuccio da Peru-gia by Boccaccio, which inspired Il naso, shows how different the relations between luck, reason and passions (concupiscence in the case of Boccaccio, greed in that of Moravia) are in the two texts. The second part ex-amines Il naso with regard to the broader context of the Racconti romani and their relation to the theme of passions. The third part, finally, focuses on the adaptation of Il naso in the film La giornata balorda, by paying a special attention to the story of its censoring.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.