The paper, after outlining the evolution that has affected the EU regulatory framework regarding the obligation to install the tachograph on commercial vehicles used in road transport, focuses on the interpretation of two provisions of reg. (CE) n. 561/2006, on the harmonization of certain social legislation relating to road transport, in light of the decision of the Court of Justice of 9 September 2021, case C-906/19. The assay, in fact, carries out a detailed interpretative analysis of the art. 3, lett. a, and 19.2 of the above mentioned European Regulation in the case of mixed use of the vehicle, i.e. in the event that the same vehicle is, at the same time, used in activities subject to the provisions of reg. (CE) n. 561/2006, and in a scheduled passenger transport service with a route not exceeding 50 km, not subject, on the contrary to the scope of the Regulation.
Il lavoro, dopo aver tratteggiato l’evoluzione che ha interessato il quadro regolatorio unionale in materia di obbligo di installazione, sui veicoli commerciali impiegati nel trasporto stradale, del tachigrafo, si sofferma sull’interpretazione di due disposizioni del reg. (CE) n. 561/2006, relativo all’armonizzazione di alcune disposizioni in materia sociale nel settore dei trasporti su strada, alla luce della decisione della Corte di giustizia del 9 settembre 2021, causa C-906/19. Il contributo, opera, infatti, una dettagliata analisi interpretativa degli art. 3, lett. a, e 19.2 del testo normativo europeo nel caso di uso misto del veicolo, ossia nel caso in cui lo stesso veicolo sia, al contempo, impiegato in attività soggette iure proprio alle previsioni del reg. (CE) n. 561/2006, ed in un servizio di trasporto di linea di passeggeri di percorso non superiore ai 50 km, non soggetto, invece, all’operatività del provvedimento.
Infrazioni accertate in un altro Stato membro per l’utilizzo non corretto del tachigrafo, in caso di utilizzo «misto» del veicolo / Bocchese, D.. - In: DPCE ONLINE. - ISSN 2037-6677. - 4(2021), pp. 4485-4490.
Infrazioni accertate in un altro Stato membro per l’utilizzo non corretto del tachigrafo, in caso di utilizzo «misto» del veicolo
Bocchese, D.
2021
Abstract
The paper, after outlining the evolution that has affected the EU regulatory framework regarding the obligation to install the tachograph on commercial vehicles used in road transport, focuses on the interpretation of two provisions of reg. (CE) n. 561/2006, on the harmonization of certain social legislation relating to road transport, in light of the decision of the Court of Justice of 9 September 2021, case C-906/19. The assay, in fact, carries out a detailed interpretative analysis of the art. 3, lett. a, and 19.2 of the above mentioned European Regulation in the case of mixed use of the vehicle, i.e. in the event that the same vehicle is, at the same time, used in activities subject to the provisions of reg. (CE) n. 561/2006, and in a scheduled passenger transport service with a route not exceeding 50 km, not subject, on the contrary to the scope of the Regulation.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bocchese_Infrazioni_2021.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
549 kB
Formato
Adobe PDF
|
549 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.