National Guidelines for Lifelong Guidance (MIUR, 2014) indicate the need to strengthen web resources to combine "face-to-face" orientation with e-guidance mode and respond to new guidance needs. In the current context, in which the school needs to adopt remote teaching methods, the institutional website represents an important opportunity for communication with the outside world, playing part of the guidance role of school. This paper describes the first results obtained from the observation of 61 school websites, with the aim of investigating the inclusive quality that the school transmits through the institutional website, especially during the period of new enrolments. Collected data underline that schools are still focused on communicating of didactic information, rather than information related to students well-being and inclusion.
Nelle Linee guida nazionali per l’orientamento permanente (MIUR, 2014) emerge la necessità di rafforzare le risorse del web per coniugare l’orientamento “faccia a faccia” con modalità e-guidance (a distanza), per rispondere alle nuove esigenze di orientamento. Nel contesto attuale, in cui la scuola ha la necessità di adottare modalità di didattica a distanza, il sito web istituzionale rappresenta un’importante opportunità di comunicazione con l’esterno, svolgendo parte della funzione orientativa della scuola. Il presente contributo descrive i primi risultati ottenuti dall’osservazione di 61 siti web scolastici, con lo scopo di indagare la qualità inclusiva che la scuola trasmette attraverso il sito istituzionale, soprattutto durante il periodo delle nuove iscrizioni. I dati raccolti sottolineano quanto le scuole siano ancora incentrate sulla comunicazione di informazioni strettamente didattiche, piuttosto che di informazioni inerenti al benessere e all’inclusione degli studenti.
Scegliere la scuola durante il Covid-19: il sito web della scuola per l’orientamento scolastico / Germani, Sara. - In: Q-TIMES WEBMAGAZINE. - ISSN 2038-3282. - XIII:2(2021), pp. 238-251.
Scegliere la scuola durante il Covid-19: il sito web della scuola per l’orientamento scolastico
Sara Germani
2021
Abstract
National Guidelines for Lifelong Guidance (MIUR, 2014) indicate the need to strengthen web resources to combine "face-to-face" orientation with e-guidance mode and respond to new guidance needs. In the current context, in which the school needs to adopt remote teaching methods, the institutional website represents an important opportunity for communication with the outside world, playing part of the guidance role of school. This paper describes the first results obtained from the observation of 61 school websites, with the aim of investigating the inclusive quality that the school transmits through the institutional website, especially during the period of new enrolments. Collected data underline that schools are still focused on communicating of didactic information, rather than information related to students well-being and inclusion.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Germani_scuola_COVID-19_sito_2021.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.11 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.11 MB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.