The present study examines the factor validity of three scales for the evaluation of the academic self-efficacy, aggressive and conflictive behaviors with peers, and social acceptance. Participants were N = 63048 Italian students (n fifth grade = 25752, n sixth grade = 27350, n tenth grade = 9946) of 1406 schools. Multigroup confirmatory factorial analyses provided evidence of the invariance of the three scales across school levels and gender. In all groups, academic self-efficacy was positively related to social acceptance and negatively associated with aggressive and conflictive behaviors with peers. The use of the three scales may help teachers to understand the factors related to academic achievement.

Autoefficacia scolastica, comportamenti aggressivi e conflittuali con i pari e accettazione sociale: Strumenti di rilevazione in un gruppo di preadolescenti e adolescenti Italiani / Poliandri, Donatella; Sette, Stefania.; Muzzioli, Paola; Romiti, Sara. - In: GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA. - ISSN 0390-5349. - 43:1-2(2016), pp. 311-326. [10.1421/83644]

Autoefficacia scolastica, comportamenti aggressivi e conflittuali con i pari e accettazione sociale: Strumenti di rilevazione in un gruppo di preadolescenti e adolescenti Italiani

Sette, Stefania.
Secondo
;
2016

Abstract

The present study examines the factor validity of three scales for the evaluation of the academic self-efficacy, aggressive and conflictive behaviors with peers, and social acceptance. Participants were N = 63048 Italian students (n fifth grade = 25752, n sixth grade = 27350, n tenth grade = 9946) of 1406 schools. Multigroup confirmatory factorial analyses provided evidence of the invariance of the three scales across school levels and gender. In all groups, academic self-efficacy was positively related to social acceptance and negatively associated with aggressive and conflictive behaviors with peers. The use of the three scales may help teachers to understand the factors related to academic achievement.
2016
Academic self-efficacy; Aggressive and conflictive behaviors with peers; CFA; Gender invariance; Invariance among school levels; Social acceptance
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Autoefficacia scolastica, comportamenti aggressivi e conflittuali con i pari e accettazione sociale: Strumenti di rilevazione in un gruppo di preadolescenti e adolescenti Italiani / Poliandri, Donatella; Sette, Stefania.; Muzzioli, Paola; Romiti, Sara. - In: GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA. - ISSN 0390-5349. - 43:1-2(2016), pp. 311-326. [10.1421/83644]
File allegati a questo prodotto
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1544136
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact