the essay presents some reflections on media education for children, in connection with a sociological survey conducted on a sample of 3,302 students enrolled in Roman upper secondary schools to investigate in depth, from a mixed perspective, the risk factors - of a social nature , relational and identity - which connect in a characteristic way to the onset of symptoms of addiction to technologies and digital media. The essay addresses the issue of the development of digital skills in adolescents through the mediation of teachers, with particular reference to digital awareness. Specifically, the essay describes the media-educational initiatives on safety for safe Internet browsing, carried out during the research activity and aimed at the schools involved in the survey sample.
Il saggio presenta alcune riflessioni sull’educazione mediale per ragazzi, in collegamento a un’indagine sociologica condotta su un campione di 3.302 studenti iscritti alle scuole secondarie superiori romane per indagare in profondità, secondo una prospettiva mista, i fattori di rischio – di natura sociale, relazionale e identitaria– che si connettono in modo caratteristico all’insorgenza di sintomi di dipendenza da tecnologie e media digitali. Il saggio affronta il tema dello sviluppo delle competenze digitali negli adolescenti attraverso la mediazione degli insegnanti, con particolare riferimento alla consapevolezza digitale. nello specifico il saggio racconta le iniziative mediaeducative sulla safety per una navigazione sicura in rete, svolte durante l’attività di ricerca e rivolte alle scuole coinvolte nel campione di indagine.
Comunicare in chiave educativa contro i rischi espositivi della Rete / Cortoni, Ida; Casaldi, Laura; Pastore, Sara. - (2020), pp. 197-220.
Comunicare in chiave educativa contro i rischi espositivi della Rete
Ida Cortoni;Laura Casaldi;Sara Pastore
Writing – Review & Editing
2020
Abstract
the essay presents some reflections on media education for children, in connection with a sociological survey conducted on a sample of 3,302 students enrolled in Roman upper secondary schools to investigate in depth, from a mixed perspective, the risk factors - of a social nature , relational and identity - which connect in a characteristic way to the onset of symptoms of addiction to technologies and digital media. The essay addresses the issue of the development of digital skills in adolescents through the mediation of teachers, with particular reference to digital awareness. Specifically, the essay describes the media-educational initiatives on safety for safe Internet browsing, carried out during the research activity and aimed at the schools involved in the survey sample.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cortoni_Comunicare in chiave educativa_2020.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
4.63 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.63 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.