With reference to the art works of Giovanni and Cherubino Alberti, the “insensate” academician Cesare Ripa defined perspective a "delightful and very joyful” science (Iconologia 1603). Yet during the sixteenth century the vaulted ceilings featuring too daring perspectival foreshortening were often regarded as “difficult” inventions. Not by chance Raphael had always avoided such foreshortenings, and the same did Tommaso Laureti in the vaulted ceiling of the Sala di Costantino (1582-1585). In the years between sixteenth and seventeenth centuries, the issue of perspectival foreshortening was intensely debated, involving also another “insensate” academician, namely Federico Zuccari. Above all, such academic dispute involved Annibale Carracci and Caravaggio, the two greatest artists of the time in Rome.

"È la prospettiva dilettevole e giocondissima": Caravaggio, gli Insensati e il dibattito sulle pitture ‘nella sommità delle volte’ / Pierguidi, Stefano. - In: STUDI DI STORIA DELL'ARTE. - ISSN 1123-5683. - (2020), pp. 98-109.

"È la prospettiva dilettevole e giocondissima": Caravaggio, gli Insensati e il dibattito sulle pitture ‘nella sommità delle volte’

stefano pierguidi
2020

Abstract

With reference to the art works of Giovanni and Cherubino Alberti, the “insensate” academician Cesare Ripa defined perspective a "delightful and very joyful” science (Iconologia 1603). Yet during the sixteenth century the vaulted ceilings featuring too daring perspectival foreshortening were often regarded as “difficult” inventions. Not by chance Raphael had always avoided such foreshortenings, and the same did Tommaso Laureti in the vaulted ceiling of the Sala di Costantino (1582-1585). In the years between sixteenth and seventeenth centuries, the issue of perspectival foreshortening was intensely debated, involving also another “insensate” academician, namely Federico Zuccari. Above all, such academic dispute involved Annibale Carracci and Caravaggio, the two greatest artists of the time in Rome.
2020
Caravaggio; Ripa; Prospettiva; Giovanni Alberti
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
"È la prospettiva dilettevole e giocondissima": Caravaggio, gli Insensati e il dibattito sulle pitture ‘nella sommità delle volte’ / Pierguidi, Stefano. - In: STUDI DI STORIA DELL'ARTE. - ISSN 1123-5683. - (2020), pp. 98-109.
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Pierguidi_E-la-prospettiva_2020.pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 3.01 MB
Formato Adobe PDF
3.01 MB Adobe PDF   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1441755
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact