The paper analyzes the first judgment which applied art. 1231 c. nav. to abusive use of a remotely piloted air system in an urban area. It carries out a systematic reconstruction of italian provision above, that, as it is known, punishes anyone who does not comply with a provision of law or regulation or a provision of the competent authority on navigation safety, with the arrest or a fine, unless the fact does not constitute a more serious offense. In this logical path the author - after specifying the concept of safety of navigation – brings the provision into the so-called blank penal rules and analyzes the ENAC technical standards, ratione temporis applicable, to identify the parameter for assessing the conduct of the SARP operator.
Il contributo analizza la prima decisione giurisprudenziale che ha fatto applicazione dell’art. 1231 c. nav. all’uso abusivo di un sistema aero a pilotaggio remoto in un’area urbana. In tale scritto viene operata una ricostruzione sistematica della previsione contenuta nel codice della navigazione italiano, la quale punisce con l’arresto o l’ammenda chiunque non osservi una disposizione di legge o di regolamento o un provvedimento dell’autorità competente in materia di sicurezza della navigazione, salvo che il fatto da essa contemplato non costituisca un più grave reato. In tale direzione, dopo aver delimitato il concetto di sicurezza della navigazione, e ricondotto la previsione nell’ambito delle cosiddette norme penali in bianco, l’autore si sofferma ad analizzare lo statuto disciplinare dei droni e degli aeromodelli secondo la normativa tecnica emanata dall’ENAC applicabile ratione temporis, per individuare il parametro di valutazione della condotta dell’operatore del SARP.
L'applicazione dell'art. 1231 c. nav. all'impiego abusivo di sistemi aerei a pilotaggio remoto in area urbana / Bocchese, Donatella. - In: DIRITTO DEI TRASPORTI. - ISSN 1123-5802. - 32:3(2019), pp. 974-983.
L'applicazione dell'art. 1231 c. nav. all'impiego abusivo di sistemi aerei a pilotaggio remoto in area urbana
Bocchese Donatella
2019
Abstract
The paper analyzes the first judgment which applied art. 1231 c. nav. to abusive use of a remotely piloted air system in an urban area. It carries out a systematic reconstruction of italian provision above, that, as it is known, punishes anyone who does not comply with a provision of law or regulation or a provision of the competent authority on navigation safety, with the arrest or a fine, unless the fact does not constitute a more serious offense. In this logical path the author - after specifying the concept of safety of navigation – brings the provision into the so-called blank penal rules and analyzes the ENAC technical standards, ratione temporis applicable, to identify the parameter for assessing the conduct of the SARP operator.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bocchese_Applicazione_2019.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
188.23 kB
Formato
Adobe PDF
|
188.23 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.