This paper presents the project “The war diary from the front. A Great War fighter tells his story” (2015-2016), born from the collaboration between the general upper secondary school “V. Gassman” in Rome and “La Sapienza" University. The discussion of the theoretical and methodological assumptions of the activities proposed to the students, embedded in a circular perspective between research and teaching, is followed by the examination of the reasons why popular writings are useful for teaching Italian language. The article examines the various stages of the work and highlights the most significant aspects of the workshop, the applied methodology, while reflecting on the students' response and the results achieved.
Il contributo presenta il progetto “Un diario dal fronte. Un combattente della Grande Guerra si racconta” (2015-2016), nato dalla collaborazione tra il Liceo “V. Gassman” di Roma e la Sapienza Università di Roma. Dopo aver esposto i presupposti teorici e metodologici delle attività proposte agli studenti, che si inquadrano in una prospettiva circolare tra ricerca e didattica, vengono indicate le ragioni dell’utilità delle scritture popolari per la didattica dell’italiano. Vengono poi ripercorse le varie tappe del lavoro, soffermandosi sugli aspetti più significativi della principale attività di laboratorio in classe, sulle metodologie utilizzate, e riflettendo sulla risposta degli studenti e sui risultati raggiunti.
Il diario di guerra e di prigionia di Gennaro Parisi (1916-1918). Un laboratorio scuola-università / Cantoni, Paola; Penzo, Giorgia. - In: ITALIANO A SCUOLA. - ISSN 2704-8128. - 2(2020), pp. 211-238.
Il diario di guerra e di prigionia di Gennaro Parisi (1916-1918). Un laboratorio scuola-università
Paola Cantoni;Giorgia Penzo
2020
Abstract
This paper presents the project “The war diary from the front. A Great War fighter tells his story” (2015-2016), born from the collaboration between the general upper secondary school “V. Gassman” in Rome and “La Sapienza" University. The discussion of the theoretical and methodological assumptions of the activities proposed to the students, embedded in a circular perspective between research and teaching, is followed by the examination of the reasons why popular writings are useful for teaching Italian language. The article examines the various stages of the work and highlights the most significant aspects of the workshop, the applied methodology, while reflecting on the students' response and the results achieved.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cantoni_Indice_Diario-di-guerra_2020.pdf
accesso aperto
Note: https://italianoascuola.unibo.it/article/view/10893/10871
Tipologia:
Altro materiale allegato
Licenza:
Creative commons
Dimensione
3.52 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.52 MB | Adobe PDF | |
Cantoni_Diario-di-guerra_2020.pdf
accesso aperto
Note: https://italianoascuola.unibo.it/article/view/10893/10871
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.05 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.05 MB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.