The paper presents the main results of a study on wellbeing/disaffection and the perception of the school context among lower secondary school students. The convenience sample studied comprises almost 4,500 students. Starting with an analysis of the theoretical framework that points to the need of considering wellbeing conditions as an element of educational success because they include feelings of satisfaction and motivation and because they orient learning and increase performance, we describe the research plan and the tools used. A mixed-method was chosen consisting in the administration of two previously validated questionnaires and in the conduction of several focus groups. The aim of the paper is to illustrate only a part of the results obtained, favouring the elements of coherence between the quantitative and the qualitative results. Data analysis and interpretation offer conclusions that are useful towards a revisitation of the construction of the school and life context in the classroom, providing insight on the most problematic elements emerging from the study.
L’articolo presenta i principali risultati di una ricerca sul benessere/disagio e le percezioni del contesto scolastico di studenti di scuola secondaria di primo grado. Il campione è di convenienza e prende in considerazione quasi 4500 studenti. A partire da un’analisi del quadro teorico che evidenzia la necessità di considerare le condizioni di benessere come parte del successo scolastico, in quanto comprendono sentimenti di soddisfazione e motivazione, orientano l’apprendimento e aumentano la perfomance, vengono descritti il disegno di ricerca e gli strumenti utilizzati. Si è deciso di utilizzare un approccio mixedmethod attraverso sia la sottomissione di due questionari precedentemente validati, sia la conduzione di alcuni focus group. Il contributo mira a mostrare solo parte dei risultati ottenuti prediligendo gli elementi di coerenza tra i risultati quantitativi e quelli qualitativi. L’analisi e l’interpretazione dei dati offre degli spunti utili per una rivisitazione della costruzione del contesto scolastico e della vita di classe fornendo un focus sugli elementi di maggiore criticità emersi.
Ripensare il successo scolastico a partire dal vissuto degli studenti / Lucisano, Pietro; Stanzione, Irene; Artini, Alessia. - In: RICERCAZIONE. - ISSN 2036-5330. - 10:2(2018), pp. 79-100. [10.32076/RA10206]
Ripensare il successo scolastico a partire dal vissuto degli studenti
Pietro Lucisano
;Irene Stanzione;
2018
Abstract
The paper presents the main results of a study on wellbeing/disaffection and the perception of the school context among lower secondary school students. The convenience sample studied comprises almost 4,500 students. Starting with an analysis of the theoretical framework that points to the need of considering wellbeing conditions as an element of educational success because they include feelings of satisfaction and motivation and because they orient learning and increase performance, we describe the research plan and the tools used. A mixed-method was chosen consisting in the administration of two previously validated questionnaires and in the conduction of several focus groups. The aim of the paper is to illustrate only a part of the results obtained, favouring the elements of coherence between the quantitative and the qualitative results. Data analysis and interpretation offer conclusions that are useful towards a revisitation of the construction of the school and life context in the classroom, providing insight on the most problematic elements emerging from the study.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Lucisano_Successo-scolastico_2018.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
596.34 kB
Formato
Adobe PDF
|
596.34 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.