The aim of the present paper is to analyze gender gap in Italian students’ Collaborative Problem Solving - CPS performance in OECD PISA 2015. Italian students scored high in PISA 2012 individual Problem Solving but this positive result has not been confirmed in the following cycle that included the collaborative dimension. This drop in performance is mainly due to boys’ weaken results in all countries and particularly noticeable in Italy. To understand this change, results from the two PISA cycles are first compared, presenting gender differences both in scores and levels of competence. Differences among macro areas and study programs, as well as the impact of socioeconomic factors, are also examined. Secondly, gender differences are verified according to CPS theoretical construct, so to understand their respective strengths and weaknesses. Finally, possible teaching implications related to the results of the CPS are discussed
Il saggio approfondisce le differenze di genere nei risultati del Problem Solving Collaborativo (PSC) in OCSE PISA 2015. Il buon risultato italiano nel Problem Solving di PISA 2012 non è stato confermato nel ciclo successivo, dove è stata aggiunta la dimensione collaborativa. Il crollo è dovuto soprattutto al netto peggioramento dei maschi, comune a tutti i paesi partecipanti, ma particolarmente accentuato in Italia. Per capire questo cambiamento vengono prima confrontati i risultati dei due cicli di PISA, considerando differenze di punteggio e livelli di competenza. Vengono esaminate anche le differenze fra macroaree e indirizzi di studio, nonché l’incidenza dei fattori socio-economici. Successivamente sono verificate le differenze di genere per gli aspetti del costrutto del PSC, per capire i rispettivi punti di forza e di debolezza. Infine sono discusse le possibili implicazioni didattiche legate ai risultati del PSC
Differenze di genere nel Problem Solving Collaborativo. Il caso italiano / Asquini, Giorgio; Margherita, Emiletti. - In: GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA. - ISSN 2038-9744. - 11:21(2018), pp. 159-172.
Differenze di genere nel Problem Solving Collaborativo. Il caso italiano
ASQUINI, GIORGIO
;
2018
Abstract
The aim of the present paper is to analyze gender gap in Italian students’ Collaborative Problem Solving - CPS performance in OECD PISA 2015. Italian students scored high in PISA 2012 individual Problem Solving but this positive result has not been confirmed in the following cycle that included the collaborative dimension. This drop in performance is mainly due to boys’ weaken results in all countries and particularly noticeable in Italy. To understand this change, results from the two PISA cycles are first compared, presenting gender differences both in scores and levels of competence. Differences among macro areas and study programs, as well as the impact of socioeconomic factors, are also examined. Secondly, gender differences are verified according to CPS theoretical construct, so to understand their respective strengths and weaknesses. Finally, possible teaching implications related to the results of the CPS are discussedFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Asquini_Differenze_2018.pdf
accesso aperto
Note: https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/view/3224
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
412.03 kB
Formato
Adobe PDF
|
412.03 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.