Today the maturing, democratization and diffusion of Digital Fabrication technologies, contribute to a paradigm shift in the relation between design, production and consumption. Meanwhile, Computational Design (also called generative or parametric) is an emerging practice that relies on the morphological freedom and logistical flexibility offered by DF. The doctoral research hypothesizes that the Design discipline could use and valorize better DF and CD by developing products that are personalisable from a morphological point of view. In order to consolidate this practice, the research elaborates a concept design approach focused on the divergent user needs, which can determine the variability of the final product. The analysis of the case studies led to the identification of six recurring personalization principles which can characterize the value proposition; the proposed methodology offers a systemic way of replicating these with the support of a new design tool, experimented through various didactic activities. This canvas tool guides the designers’ thinking towards a product concept of which the act of personalization can be an essential element. The proposed approach might help Designers to create new economic opportunities, coherently with the recent development policies supporting Industry 4.0.

Oggi la maturazione, democratizzazione e diffusione delle tecnologie di Fabbricazione Digitale contribuiscono a un cambiamento di paradigma del rapporto tra progettazione, produzione e consumo. Intanto il Design Computazionale (o generativo, parametrico) è una pratica emergente che si appoggia sulla libertà morfologica e sulla flessibilità logistica offerta dalla FD. La ricerca formula l’ipotesi che il Product Design possa utilizzare e quindi valorizzare al meglio la FD e il DC sviluppando prodotti personalizzabili da un punto di vista morfologico. Per consolidare questa pratica, si elabora un approccio di concept design focalizzato sulle divergenti esigenze degli utenti, che possono determinare la variabilità del prodotto finale. L’analisi dei casi studio ha portato all’identificazione di sei principi ricorrenti di personalizzazione; per replicare questi vantaggi in modo sistemico, la ricerca offre una metodologia supportata da uno strumento cartaceo ‘canvas’, sperimentato attraverso varie attività didattiche. Questo strumento guida il flusso del pensiero progettuale verso un concept la cui caratteristica distintiva è proprio la personalizzabilità. Si auspica che l’approccio proposto aiuterà i Designer a creare nuove opportunità per il sistema produttivo, coerentemente alle recenti politiche di sviluppo dell’industria 4.0.

Design computazionale e fabbricazione digitale: un diverso approccio per il design. Definizione di un design tool per la comprensione e lo sviluppo di prodotti personalizzabili / Malakuczi, Viktor. - (2018 Mar 12).

Design computazionale e fabbricazione digitale: un diverso approccio per il design. Definizione di un design tool per la comprensione e lo sviluppo di prodotti personalizzabili

MALAKUCZI, VIKTOR
12/03/2018

Abstract

Today the maturing, democratization and diffusion of Digital Fabrication technologies, contribute to a paradigm shift in the relation between design, production and consumption. Meanwhile, Computational Design (also called generative or parametric) is an emerging practice that relies on the morphological freedom and logistical flexibility offered by DF. The doctoral research hypothesizes that the Design discipline could use and valorize better DF and CD by developing products that are personalisable from a morphological point of view. In order to consolidate this practice, the research elaborates a concept design approach focused on the divergent user needs, which can determine the variability of the final product. The analysis of the case studies led to the identification of six recurring personalization principles which can characterize the value proposition; the proposed methodology offers a systemic way of replicating these with the support of a new design tool, experimented through various didactic activities. This canvas tool guides the designers’ thinking towards a product concept of which the act of personalization can be an essential element. The proposed approach might help Designers to create new economic opportunities, coherently with the recent development policies supporting Industry 4.0.
12-mar-2018
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Tesi dottorato Malakuczi

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Tipologia: Tesi di dottorato
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1097364
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