The present research study aims at investigating the strategies for emotional regulation of children with Down Syndrome (DS) during videorecorded playtime with their parents (mothers and fathers). The methodology consisted in the observation of 20 children with DS in their interaction with both mothers and fathers, one parent per time, during play sessions at home. The interactional exchanges have been evaluated by means of the Interactional Rating Scales Caregiver-Children (Speranza, Trentini, Celani, 2010), with the purpose of exploring the possible differences in the quality of the dyadic relationship. The children's emotional competences have been observed using the Socioemotional Development Scales (Ferri, Carleschi, Orsini, 2010). Children with DS have shown dedication in the relationship with parents and good abilities in the interactions, with their expressivity mainly oriented towards the posivite emotion side. Keywords: Down Syndrome; development; interaction with parents.

Il presente lavoro di ricerca si propone di studiare le strategie di regolazione affettiva dei bambini con Sindrome di Down (Down Syndrome DS) durante momenti di gioco videoregistrati con i genitori (madri e padri). Metodologia: Sono stati osservati 20 bambini con DS in interazione rispettivamente con madre e padre durante momenti di gioco a casa. Gli scambi interattivi sono stati valutati attraverso le Scale di Valutazione Interattiva Caregiver-Bambino (Speranza, Trentini, Celani, 2010), al fine di esplorare le eventuali differenze nella qualità della relazione diadica. Le competenze emozionali dei bambini sono state osservate con le scale di Sviluppo Socioemozionale (Ferri, Carleschi, Orsini, 2010). I bambini con DS dimostrano una buona competenza nelle diverse relazioni, con un’espressività orientata al versante delle emozioni positive e impegno nel rapporto diadico con i genitori.

Lo scambio emotivo-interattivo fra bambino con sindrome di Down e genitori / Carleschi, Alessia; Scala, Anna; Ferri, Rosa. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1125-5196. - STAMPA. - XXXIV:1(2017), pp. 29-39.

Lo scambio emotivo-interattivo fra bambino con sindrome di Down e genitori

Alessia Carleschi
Methodology
;
Rosa Ferri
Project Administration
2017

Abstract

The present research study aims at investigating the strategies for emotional regulation of children with Down Syndrome (DS) during videorecorded playtime with their parents (mothers and fathers). The methodology consisted in the observation of 20 children with DS in their interaction with both mothers and fathers, one parent per time, during play sessions at home. The interactional exchanges have been evaluated by means of the Interactional Rating Scales Caregiver-Children (Speranza, Trentini, Celani, 2010), with the purpose of exploring the possible differences in the quality of the dyadic relationship. The children's emotional competences have been observed using the Socioemotional Development Scales (Ferri, Carleschi, Orsini, 2010). Children with DS have shown dedication in the relationship with parents and good abilities in the interactions, with their expressivity mainly oriented towards the posivite emotion side. Keywords: Down Syndrome; development; interaction with parents.
2017
Il presente lavoro di ricerca si propone di studiare le strategie di regolazione affettiva dei bambini con Sindrome di Down (Down Syndrome DS) durante momenti di gioco videoregistrati con i genitori (madri e padri). Metodologia: Sono stati osservati 20 bambini con DS in interazione rispettivamente con madre e padre durante momenti di gioco a casa. Gli scambi interattivi sono stati valutati attraverso le Scale di Valutazione Interattiva Caregiver-Bambino (Speranza, Trentini, Celani, 2010), al fine di esplorare le eventuali differenze nella qualità della relazione diadica. Le competenze emozionali dei bambini sono state osservate con le scale di Sviluppo Socioemozionale (Ferri, Carleschi, Orsini, 2010). I bambini con DS dimostrano una buona competenza nelle diverse relazioni, con un’espressività orientata al versante delle emozioni positive e impegno nel rapporto diadico con i genitori.
Sindrome Down; sviluppo; interazione con i genitori
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Lo scambio emotivo-interattivo fra bambino con sindrome di Down e genitori / Carleschi, Alessia; Scala, Anna; Ferri, Rosa. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1125-5196. - STAMPA. - XXXIV:1(2017), pp. 29-39.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1073655
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