In the Morgante of Luigi Pulci the relationships within the court are described by interpreting and re-working the sources from which the author draws the plot of his work. In this paper I show that the political relationships within the court are the main cause for the Rencesvals rout, which is a responsibility of Charlemagne and of his incapability of managing power. The analysis shows also the links between the representation of Charlemagne court in Paris and the historical context in which Pulci lived, in Florence at the end of 15th century: in representing the Rencesvals rout in the last cantare, Pulci hints at the conspiracies, which were a concrete menace to the Signorie in Italy at the time.
Lettura complessiva del Morgante, nella quale si mostra come Pulci nel suo poema rappresenti i rapporti di corte interpretando e rielaborando continuamente le fonti da cui attinge la sua storia. In secondo luogo, prova che nel testo i rapporti di corte sono legati alla rotta di Roncisvalle da una relazione di causalità: la rotta è responsabilità diretta di Carlo Magno e della sua incapacità di gestire il potere. L’analisi mostra inoltre la correlazione che Pulci instaura tra la rappresentazione della corte di Parigi e della rotta da un lato e la realtà storica a lui contemporanea dall’altro: il modello di corte descritto non fa riferimento solo alla tradizione cavalleresca, ma contiene in sé anche la concretezza della vita vissuta: alla narrazione della rotta di Roncisvalle allude, nell’ultimo cantare, alla congiura, pericolo incombente sulle signorie che andavano affermando il proprio potere in Italia nell’ultimo scorcio del XV secolo.
Lo spazio della corte: la rappresentazione del potere politico nel Morgante di Luigi Pulci / Perrotta, Annalisa. - In: THE ITALIANIST. - ISSN 0261-4340. - STAMPA. - 24:(2004), pp. 141-168.
Lo spazio della corte: la rappresentazione del potere politico nel Morgante di Luigi Pulci
Annalisa Perrotta
2004
Abstract
In the Morgante of Luigi Pulci the relationships within the court are described by interpreting and re-working the sources from which the author draws the plot of his work. In this paper I show that the political relationships within the court are the main cause for the Rencesvals rout, which is a responsibility of Charlemagne and of his incapability of managing power. The analysis shows also the links between the representation of Charlemagne court in Paris and the historical context in which Pulci lived, in Florence at the end of 15th century: in representing the Rencesvals rout in the last cantare, Pulci hints at the conspiracies, which were a concrete menace to the Signorie in Italy at the time.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.