Between 1929 and 1932 Antonio Gramsci started a research on the Canto X of Dante's Inferno. The letters to Tatiana Schucht and the eleven notes on Dante in the Prison Notebooks were moments of communication with Togliatti and with the foreign center of the Communist Party, but they represented above all an extraordinary effort to philosophical and aesthetic elaboration. With few sources available, Gramsci originally defined the relationship between Farinata and Cavalcante and outlined a revision of Croce’s aesthetic, with particular reference to the concepts of «poetry» and «structure». The article reconstructs the various phases of this reflection and discusses the philosophical consequences.
Tra il 1929 e il 1932 Antonio Gramsci avviò uno studio sul canto decimo dell’Inferno di Dante. Le lettere a Tatiana Schucht e le undici note dantesche del quarto Quaderno furono momenti di una comunicazione con Togliatti e con il centro estero del Partito comunista, ma rappresentarono soprattutto uno straordinario tentativo di elaborazione filosofica ed estetica. Con poche fonti a disposizione, Gramsci definì in maniera originale il rapporto tra Farinata e Cavalcante e delineò una revisione dell’estetica di Croce, in particolare del rapporto tra «poesia» e «struttura». L’articolo ricostruisce le fasi di questa riflessione e ne discute le conseguenze filosofiche.
Gramsci, Croce e il canto decimo dell'Inferno di Dante / Muste', Marcello. - In: GIORNALE CRITICO DELLA FILOSOFIA ITALIANA. - ISSN 0017-0089. - STAMPA. - XIII:VII(2017), pp. 34-63.
Gramsci, Croce e il canto decimo dell'Inferno di Dante
MUSTE', MARCELLO
2017
Abstract
Between 1929 and 1932 Antonio Gramsci started a research on the Canto X of Dante's Inferno. The letters to Tatiana Schucht and the eleven notes on Dante in the Prison Notebooks were moments of communication with Togliatti and with the foreign center of the Communist Party, but they represented above all an extraordinary effort to philosophical and aesthetic elaboration. With few sources available, Gramsci originally defined the relationship between Farinata and Cavalcante and outlined a revision of Croce’s aesthetic, with particular reference to the concepts of «poetry» and «structure». The article reconstructs the various phases of this reflection and discusses the philosophical consequences.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Muste_Gramsci_2017.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
328.38 kB
Formato
Adobe PDF
|
328.38 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.