Teaching and learning in schools have strong social and emotional components. Moreover evidence showed that class climate can be bettered by improving social and emotional skills in children. “CoSE a Scuola” is an intervention research aimed to teach 4th grade children how to solve social problems with their peers, following the Social Problem Solving theoretical model. 179 children participated to the research (107 in the intervention group and 72 in the control group). Results, according to previous studies, showed that interventions aimed to improve social and emotional skills at school can be effective. In fact the children that participated to the intervention improve their social problem solving skills, by resisting to peer pressure in favor of dequate behaviours.
Lo sviluppo cognitivo e i processi di apprendimento sono inevitabilmente connessi con il benessere del bambino in classe. È stato peraltro imostrato che è possibile migliorare il clima di classe incrementando le capacità socio-emotive dei bambini. “CoSE a scuola” è una ricerca-intervento condotta con bambini di classe quarta primaria e volta a insegnare ai bambini come affrontare piccoli problemi sociali secondo il modello teorico del Social Information Processing. Hanno partecipato alla ricerca 179 bambini, di cui 107 appartenenti al gruppo sperimentale, sottoposto all’intervento di potenziamento delle abilità sociali, e 72 appartenenti al gruppo di controllo, sottoposto solo alla valutazione. I risultati emersi sono molto incoraggianti, in linea con gli studi precedenti che hanno mostrato l’effi cacia di interventi scolastici a favore delle abilità sociali (Durlak et al., 2011). Infatti nel gruppo sperimentale si nota un miglioramento nella capacità di risolvere problemi sociali, resistendo alla pressione dei pari verso comportamenti inadeguati.
CoSE a scuola: competenze socioemotive e adattamento scolastico nella scuola primaria / DI NORCIA, Anna; Marano, Gemma. - In: PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE. - ISSN 1971-3711. - STAMPA. - 1:1(2016), pp. 207-216.
CoSE a scuola: competenze socioemotive e adattamento scolastico nella scuola primaria
DI NORCIA, Anna;MARANO, GEMMA
2016
Abstract
Teaching and learning in schools have strong social and emotional components. Moreover evidence showed that class climate can be bettered by improving social and emotional skills in children. “CoSE a Scuola” is an intervention research aimed to teach 4th grade children how to solve social problems with their peers, following the Social Problem Solving theoretical model. 179 children participated to the research (107 in the intervention group and 72 in the control group). Results, according to previous studies, showed that interventions aimed to improve social and emotional skills at school can be effective. In fact the children that participated to the intervention improve their social problem solving skills, by resisting to peer pressure in favor of dequate behaviours.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.