In the last years, a stadium for the soccer team A.S. Roma has been designed in the Tor di Volle neighbourhood, located in the South-Western area of Rome. The planned location is along the Tiber river and is not directly served by the current network of public transportation. The need to improve the surrounding transportation infrastructure motivated the present study. The work examines and compares some track alignment and station location options that could be implemented to improve the accessibility in this area. The authors compare four railway and metro infrastructure alternatives for improving the mass transit lines in that area of the city being currently the existing B-Bl metro line, the Roma-Lido di Ostia urban railway line and the Fiumicino Airport-Rome (FR1) railway line. For each alternative, the feasibility of train operation, investment and operating costs are assessed. The technical and functional characteristics of the proposed infrastructure and train service options have been analysed while the economic impact was assessed using the current Italian costs for construction of rail infrastructures. The results of this study suggest the upgrading of the existing signalling and safety systems of the Roma-Lido di Ostia option as the best one from both the train traffic and economic point of views because it guarantees an immediate improvement of the service at lower cost and it also enables the possibility of an increase of the train frequency in future.

Un nuovo stadio di calcio per la società A.S. Roma è stato progettato, in anni recenti, nell’area di Tor di Valle, quartiere a sud-ovest di Roma. L’impianto sportivo sorgerà sulla sponda sinistra del Tevere, in un’area non direttamente servita dall’attuale sistema di trasporto pubblico. La rete di trasporto dovrà dunque essere adeguata: il presente studio esamina e compara alcune soluzioni trasportistiche che possono essere implementate per migliorare i collegamenti nell’area interessata. Gli autori hanno elaborato quattro alternative con l’obiettivo di favorire lo scambio tra le esistenti linee su ferro: la metropolitana B-B1, la ferrovia urbana Roma-Lido di Ostia e la ferrovia FR1 Fiumicino-Roma. Per ogni scenario, sono state condotte analisi di fattibilità trasportistica ed economica. Metodi di analisi trasportistica sono stati implementati per valutare caratteristiche tecniche e funzionali delle proposte, mentre per l’analisi economica i costi di realizzazione sono stati valutati tenendo conto dell’attuale mercato italiano. I risultati dello studio evidenziano che la soluzione più conservativa tra quelle proposte garantisce i migliori risultati sia tecnici sia economici. Infatti, con il minore tra gli investimenti stimati, si assicura un immediato miglioramento del servizio di trasporto e la possibilità di futura espansione dello stesso.

Accessibilità ferroviaria al nuovo stadio di Roma / Loprencipe, Giuseppe; Moretti, Marco; Moretti, Laura; Ricci, Stefano. - In: INGEGNERIA FERROVIARIA. - ISSN 0020-0956. - ELETTRONICO. - 72:4(2017), pp. 287-305.

Accessibilità ferroviaria al nuovo stadio di Roma

LOPRENCIPE, Giuseppe;MORETTI, LAURA;RICCI, Stefano
2017

Abstract

In the last years, a stadium for the soccer team A.S. Roma has been designed in the Tor di Volle neighbourhood, located in the South-Western area of Rome. The planned location is along the Tiber river and is not directly served by the current network of public transportation. The need to improve the surrounding transportation infrastructure motivated the present study. The work examines and compares some track alignment and station location options that could be implemented to improve the accessibility in this area. The authors compare four railway and metro infrastructure alternatives for improving the mass transit lines in that area of the city being currently the existing B-Bl metro line, the Roma-Lido di Ostia urban railway line and the Fiumicino Airport-Rome (FR1) railway line. For each alternative, the feasibility of train operation, investment and operating costs are assessed. The technical and functional characteristics of the proposed infrastructure and train service options have been analysed while the economic impact was assessed using the current Italian costs for construction of rail infrastructures. The results of this study suggest the upgrading of the existing signalling and safety systems of the Roma-Lido di Ostia option as the best one from both the train traffic and economic point of views because it guarantees an immediate improvement of the service at lower cost and it also enables the possibility of an increase of the train frequency in future.
2017
Un nuovo stadio di calcio per la società A.S. Roma è stato progettato, in anni recenti, nell’area di Tor di Valle, quartiere a sud-ovest di Roma. L’impianto sportivo sorgerà sulla sponda sinistra del Tevere, in un’area non direttamente servita dall’attuale sistema di trasporto pubblico. La rete di trasporto dovrà dunque essere adeguata: il presente studio esamina e compara alcune soluzioni trasportistiche che possono essere implementate per migliorare i collegamenti nell’area interessata. Gli autori hanno elaborato quattro alternative con l’obiettivo di favorire lo scambio tra le esistenti linee su ferro: la metropolitana B-B1, la ferrovia urbana Roma-Lido di Ostia e la ferrovia FR1 Fiumicino-Roma. Per ogni scenario, sono state condotte analisi di fattibilità trasportistica ed economica. Metodi di analisi trasportistica sono stati implementati per valutare caratteristiche tecniche e funzionali delle proposte, mentre per l’analisi economica i costi di realizzazione sono stati valutati tenendo conto dell’attuale mercato italiano. I risultati dello studio evidenziano che la soluzione più conservativa tra quelle proposte garantisce i migliori risultati sia tecnici sia economici. Infatti, con il minore tra gli investimenti stimati, si assicura un immediato miglioramento del servizio di trasporto e la possibilità di futura espansione dello stesso.
Mechanical Engineering; Electrical and Electronic Engineering; costs; economic analysis; investments
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Accessibilità ferroviaria al nuovo stadio di Roma / Loprencipe, Giuseppe; Moretti, Marco; Moretti, Laura; Ricci, Stefano. - In: INGEGNERIA FERROVIARIA. - ISSN 0020-0956. - ELETTRONICO. - 72:4(2017), pp. 287-305.
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