What can we discover about verbal morphology acquisition when we look at Italian L1 learners writing under dictation? We present a preliminary analysis of a written corpus made up of 1st year undergraduate students written examinations in French L2. The nature of the dictation task, the characteristics of French verbal morphology as well as several discrepencies between both languages orthographic systems – major transparency against opacity – lead us to choose a theoretical framework that focuses on the phonic form. The concept of "supplétion" (Bonami and al., 2003), that allows to redefine regularity in terms of suppletive inflection and stem allomorphy, enables us to distinguish between three major categories of verbs based on their phonomorphological behavior. A quantitative analysis of spelling error distribution shows that the most irregular verbs generate less spelling errors in contrast to verbs presenting stem allomorphy in their inflection paradigm. As for the regular verbs, they generate 62% of spelling errors on inflection morpheme. Qualitative analysis of some verbal contexts show systematic spelling errors at various linguistic levels. We suggest that certain verbal contexts might hinder segmentation and alter verbal form recognition.

Cosa scopriamo sull'acquisizione della morfologia del verbo francese osservando le tracce di studenti italofoni in una prova di dettato? Presentiamo un'analisi preliminare di un corpus scritto costituito da esami scritti di studenti italiani del 1° anno in francese L2. La specificità cognitiva richiesta dal compito, le caratteristiche della morfologia del verbo francese e diverse discrepanze tra i sistemi ortografici delle due lingue a contatto - maggiore trasparenza contro opacità - ci portano a scegliere un quadro teorico che si concentra sulla forma fonica del paradigma del verbo. Il concetto di "supplétion" (Bonami e al., 2003), che permette di ridefinire la regolarità in termini di flessione suppletiva e di allomorfia del radioale del verbi, ci consente di distinguere tre grandi categorie di verbi in base al loro comportamento fonomorfologico. Un'analisi quantitativa della distribuzione degli errori ortografici mostra che i verbi più irregolari generano meno errori ortografici in contrasto con i verbi che presentano un allomorfia del radicale nella coniugazione. Per quanto riguarda i verbi regolari, essi generano il 62% degli errori ortografici sul morfema della flessione. L'analisi qualitativa di alcuni contesti verbali mostra errori sistematici di ortografia a vari livelli linguistici. Suggeriamo che certi contesti verbali possano ostacolare la segmentazione e alterare il riconoscimento della forma verbale.

La dictée de français et les étudiants italophones. Analyse exploratoire des erreurs de morphologie verbale / Escoubas, Marie Pierre; Di Domenico, Stefano. - In: BULLETIN SUISSE DE LINGUISTIQUE APPLIQUÉE. - ISSN 1023-2044. - STAMPA. - 105:(2017), pp. 77-94.

La dictée de français et les étudiants italophones. Analyse exploratoire des erreurs de morphologie verbale

ESCOUBAS, MARIE PIERRE
Primo
Conceptualization
;
DI DOMENICO, STEFANO
Secondo
Data Curation
2017

Abstract

What can we discover about verbal morphology acquisition when we look at Italian L1 learners writing under dictation? We present a preliminary analysis of a written corpus made up of 1st year undergraduate students written examinations in French L2. The nature of the dictation task, the characteristics of French verbal morphology as well as several discrepencies between both languages orthographic systems – major transparency against opacity – lead us to choose a theoretical framework that focuses on the phonic form. The concept of "supplétion" (Bonami and al., 2003), that allows to redefine regularity in terms of suppletive inflection and stem allomorphy, enables us to distinguish between three major categories of verbs based on their phonomorphological behavior. A quantitative analysis of spelling error distribution shows that the most irregular verbs generate less spelling errors in contrast to verbs presenting stem allomorphy in their inflection paradigm. As for the regular verbs, they generate 62% of spelling errors on inflection morpheme. Qualitative analysis of some verbal contexts show systematic spelling errors at various linguistic levels. We suggest that certain verbal contexts might hinder segmentation and alter verbal form recognition.
2017
Cosa scopriamo sull'acquisizione della morfologia del verbo francese osservando le tracce di studenti italofoni in una prova di dettato? Presentiamo un'analisi preliminare di un corpus scritto costituito da esami scritti di studenti italiani del 1° anno in francese L2. La specificità cognitiva richiesta dal compito, le caratteristiche della morfologia del verbo francese e diverse discrepanze tra i sistemi ortografici delle due lingue a contatto - maggiore trasparenza contro opacità - ci portano a scegliere un quadro teorico che si concentra sulla forma fonica del paradigma del verbo. Il concetto di "supplétion" (Bonami e al., 2003), che permette di ridefinire la regolarità in termini di flessione suppletiva e di allomorfia del radioale del verbi, ci consente di distinguere tre grandi categorie di verbi in base al loro comportamento fonomorfologico. Un'analisi quantitativa della distribuzione degli errori ortografici mostra che i verbi più irregolari generano meno errori ortografici in contrasto con i verbi che presentano un allomorfia del radicale nella coniugazione. Per quanto riguarda i verbi regolari, essi generano il 62% degli errori ortografici sul morfema della flessione. L'analisi qualitativa di alcuni contesti verbali mostra errori sistematici di ortografia a vari livelli linguistici. Suggeriamo che certi contesti verbali possano ostacolare la segmentazione e alterare il riconoscimento della forma verbale.
verbal morphology acquisition; written French language L2; Italian L1 learners; dictation task
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
La dictée de français et les étudiants italophones. Analyse exploratoire des erreurs de morphologie verbale / Escoubas, Marie Pierre; Di Domenico, Stefano. - In: BULLETIN SUISSE DE LINGUISTIQUE APPLIQUÉE. - ISSN 1023-2044. - STAMPA. - 105:(2017), pp. 77-94.
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