The article presents the results of a quantitative research aimed at exploring the degree of knowledge and participation in crowdfunding by Italians, the meanings and functions they attributed to it and their motivations to financial support. The research includes data concerning both the crowdfunding in general and specific insights into the financing of cultural and creative projects. Although this practice is still little known, the survey highlights the potential of crowdfunding, especially for specific groups of promoters (non-profit organizations and creative individuals) and projects (those concerning social issues or cultural productions suffering from the application of marketing criteria and the decline in public funding). Moreover, the research identifies the profile of users differentiated by degree of participation and it finds out both the relevance of different kind of rewards for different kind of users and the willingness to other forms of participation, besides the economic support.

L’articolo presenta i risultati di una ricerca quantitativa volta ad esplorare il grado di conoscenza e di partecipazione al crowdfunding da parte degli italiani, il tipo di significati e di funzioni ad esso attribuiti, le aspettative e le motivazioni alla partecipazione, con specifici approfondimenti riguardanti il finanziamento di progetti creativi e culturali. Nonostante si tratti di una pratica ancora poco conosciuta, l’indagine evidenzia le potenzialità del crowdfunding, soprattutto per specifici gruppi di promotori (organizzazioni no-profit e singoli creativi) e di progetti (di natura sociale o produzioni culturali penalizzate dal mercato e dal calo di finanziamenti pubblici). Allo stesso tempo la ricerca registra le caratteristiche degli utenti differenziati per grado di partecipazione, la rilevanza ascritta da diversi utenti a vari tipi di reward, la disponibilità ad altre forme di partecipazione alla produzione culturale, oltre al co-finanziamento.

Il crowdfunding per la cultura secondo gli italiani / D'Amato, Francesco. - In: COMUNICAZIONEPUNTODOC. - ISSN 2282-0140. - STAMPA. - 15:(2016), pp. 271-293.

Il crowdfunding per la cultura secondo gli italiani

D'AMATO, Francesco
2016

Abstract

The article presents the results of a quantitative research aimed at exploring the degree of knowledge and participation in crowdfunding by Italians, the meanings and functions they attributed to it and their motivations to financial support. The research includes data concerning both the crowdfunding in general and specific insights into the financing of cultural and creative projects. Although this practice is still little known, the survey highlights the potential of crowdfunding, especially for specific groups of promoters (non-profit organizations and creative individuals) and projects (those concerning social issues or cultural productions suffering from the application of marketing criteria and the decline in public funding). Moreover, the research identifies the profile of users differentiated by degree of participation and it finds out both the relevance of different kind of rewards for different kind of users and the willingness to other forms of participation, besides the economic support.
2016
L’articolo presenta i risultati di una ricerca quantitativa volta ad esplorare il grado di conoscenza e di partecipazione al crowdfunding da parte degli italiani, il tipo di significati e di funzioni ad esso attribuiti, le aspettative e le motivazioni alla partecipazione, con specifici approfondimenti riguardanti il finanziamento di progetti creativi e culturali. Nonostante si tratti di una pratica ancora poco conosciuta, l’indagine evidenzia le potenzialità del crowdfunding, soprattutto per specifici gruppi di promotori (organizzazioni no-profit e singoli creativi) e di progetti (di natura sociale o produzioni culturali penalizzate dal mercato e dal calo di finanziamenti pubblici). Allo stesso tempo la ricerca registra le caratteristiche degli utenti differenziati per grado di partecipazione, la rilevanza ascritta da diversi utenti a vari tipi di reward, la disponibilità ad altre forme di partecipazione alla produzione culturale, oltre al co-finanziamento.
crowdfunding; produzione culturale; cultura partecipativa
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Il crowdfunding per la cultura secondo gli italiani / D'Amato, Francesco. - In: COMUNICAZIONEPUNTODOC. - ISSN 2282-0140. - STAMPA. - 15:(2016), pp. 271-293.
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