The paper analyzes the most salient psychosocial theories of prejudice recently formulated. All these theories stress the multidimensional nature of prejudice genesis and persistence, based on cognitive, affective, and behavioral components. In the outlined framework, I argue that a teaching strategy based on reflective practice may offer an effective educational model to promote a prejudice reduction process. The use of experimental and reflective method allows to test bias, facts and value judgments and its internalization allows individuals to form a critical and open mind and increase a spirit of social cooperation. This is especially important for an effective intercultural education to respect and appreciate differences of any kind.
Il paper analizza le teorie psicosociali sul pregiudizio maggiormente rilevanti . La letteratura e le ricerche esaminate sottolineano la natura multidimensionale della genesi e della persistenza del pregiudizio, basata su componenti cognitive, affettive e comportamentali. Nel quadro delineato, si sostiene che una strategia di insegnamento basata sulla pratica riflessiva può offrire un modello educativo efficace per promuovere un processo di riduzione dei pregiudizi. L'uso del metodo sperimentale e riflessivo consente di riconoscere e mettere alla prova pregiudizi, fatti e giudizi di valore. L'acquisizione del metodo scientifico come atteggiamento consente alle persone di formare una mente critica e aperta e aumentare lo spirito di cooperazione sociale. Questo è particolarmente importante per un'educazione interculturale efficace e per rispettare e apprezzare le differenze.
Educating reflective thinking to reduce stereotypes and prejudices / Szpunar, Giordana. - STAMPA. - (2018), pp. 727-734. (Intervento presentato al convegno 3rd International Scientific Conference Pedagogy, Education and Instruction tenutosi a Mostar (Bosnia and Herzegovina) nel 21st-22nd October 2016).
Educating reflective thinking to reduce stereotypes and prejudices
SZPUNAR, Giordana
Primo
2018
Abstract
The paper analyzes the most salient psychosocial theories of prejudice recently formulated. All these theories stress the multidimensional nature of prejudice genesis and persistence, based on cognitive, affective, and behavioral components. In the outlined framework, I argue that a teaching strategy based on reflective practice may offer an effective educational model to promote a prejudice reduction process. The use of experimental and reflective method allows to test bias, facts and value judgments and its internalization allows individuals to form a critical and open mind and increase a spirit of social cooperation. This is especially important for an effective intercultural education to respect and appreciate differences of any kind.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
szpunar_educating_2018.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
154.11 kB
Formato
Adobe PDF
|
154.11 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.