The changes occurring in the regulatory framework (the so-called Legge delega n.42/2009) have modified the rules of the central government transfers to the Education sector, and introduced the standard needs and the Performances'essential levels (LEP - Livelli Essenziali delle Prestazioni) as a base for fiscal federalism. This study aims at proposing an operational framework, grounded on the Equality of Opportunity framework, for the LEP's determination. The crucial issue of this literature - the detection of types and circumstances causing typization - is solved through the implementation of latent classes analysis method, instead of using an ad hoc selection of variables composing the set of circumstances. The following analysis is performed using data concerning primary school students, measured by INVALSI-SVN.

Gli obiettivi formativi nella scuola primaria in un'ottica di pari opportunità. Verso i Livelli Essenziali delle Prestazioni / Catalano, Giuseppe Pasquale Roberto; Peruzzi, Giulia; Gianna, Barbieri. - In: SCUOLA DEMOCRATICA. - ISSN 1129-731X. - 3:(2015), pp. 569-596. [10.12828/82077]

Gli obiettivi formativi nella scuola primaria in un'ottica di pari opportunità. Verso i Livelli Essenziali delle Prestazioni

CATALANO, Giuseppe Pasquale Roberto
;
PERUZZI, GIULIA
;
2015

Abstract

The changes occurring in the regulatory framework (the so-called Legge delega n.42/2009) have modified the rules of the central government transfers to the Education sector, and introduced the standard needs and the Performances'essential levels (LEP - Livelli Essenziali delle Prestazioni) as a base for fiscal federalism. This study aims at proposing an operational framework, grounded on the Equality of Opportunity framework, for the LEP's determination. The crucial issue of this literature - the detection of types and circumstances causing typization - is solved through the implementation of latent classes analysis method, instead of using an ad hoc selection of variables composing the set of circumstances. The following analysis is performed using data concerning primary school students, measured by INVALSI-SVN.
2015
Education; Equality of Opportunity; Latent Class Analysis
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Gli obiettivi formativi nella scuola primaria in un'ottica di pari opportunità. Verso i Livelli Essenziali delle Prestazioni / Catalano, Giuseppe Pasquale Roberto; Peruzzi, Giulia; Gianna, Barbieri. - In: SCUOLA DEMOCRATICA. - ISSN 1129-731X. - 3:(2015), pp. 569-596. [10.12828/82077]
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Catalono_Gli-obiettivi-formativi_2015.pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 262.97 kB
Formato Adobe PDF
262.97 kB Adobe PDF   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/967951
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact