The project of redevelopment of the roman waterfront of Fregene takes place both on the street level and on a raised equipped plate with commercial services and infrastructures. An extensive redevelopment to restore urban and architectural quality to a waterfront, which has long been in an advanced state of degradation. The presentation essay illustrates the choices through texts, sketches, technical drawings, and functional diagrams. An important chapter of this intervention is the theme of mobility. In fact, in the project, the pedestrian paths, the vehicular roads and the cycle paths, of the entire seafront, virtuously intertwine in good complementarity. Specifically, the area is equipped with a cycle track, with an anular vehicle circulation (with single direction of travel and speed bollards), with an on-line parking on the entire stretch of waterfront and a pedestrian road, open only to the emergency vehicle access and for the maneuvering space for the guests of the bathing facilities. Particular attention has been dedicated to the regulation and safety of the pedestrian access to the beaches, which are preserved and safeguarded. The extensive improvement and the level of infrastructures, provided by the project, guarantee the activation of an urban public transport service, today not possible due to the degradation conditions in which both the longitudinal main road and the cross-link roads are suffering.
Il progetto di Riqualificazione del Lungomare di Fregene, vincitore dell'omonimo Concorso Internazionale, bandito nel 2006, dal Comune di Fiumicino (RM), si sviluppa sia sul piano stradale che su una piastra attrezzata rialzata, ove trovano alloggio destinazioni commerciali e infrastrutture di servizio. Un articolato progetto di suolo, unito all'installazione di molteplici utilities, restituisce qualità urbana e architettonica a un waterfront, che da tempo versa in un avanzato stato di degrado. Il saggio di presentazione ne illustra gli sviluppi attraverso testi, schizzi, disegni tecnici, schede e diagrammi funzionali. Un capitolo importante di questo intervento è rappresentato dal tema della mobilità. Nel progetto, infatti, si giustappongono, organizzandosi in virtuose complementarietà, i percorsi pedonali, i carrabili e i ciclabili dell’intera fascia lungomare. Nello specifico l’area viene dotata di una pista ciclabile, di una circolazione veicolare ad anello (con senso unico di marcia e dissuasori di velocità), di parcheggi in linea su tutto il tratto lungomare e di una strada pedo-carrabile dedicata esclusivamente all’accesso veicolare di emergenza e allo spazio di manovra per i gli ospiti degli stabilimenti balneari. Particolare attenzione è stata posta alla regolamentazione e messa in sicurezza degli accessi carrabili e pedonali agli arenili, che vengono conservati e salvaguardati. L'estensivo miglioramento e la dotazione infrastrutturale prevista dal progetto garantiscono l’attivazione di un servizio di trasporto pubblico urbano, oggi non possibile a causa delle condizioni di degrado in cui versa sia l’arteria stradale principale longitudinale che quelle di collegamento trasversale.
Riqualificazione del Lungomare di Fregene / Dell'Aira, Paola Veronica; Misino, Paola; Martino, Ruggieri; Piergiorgio, Troiano. - In: PAESAGGIO URBANO. - ISSN 1120-3544. - STAMPA. - 4:(2013), pp. 80-87.
Riqualificazione del Lungomare di Fregene
DELL'AIRA, Paola Veronica;MISINO, paola;
2013
Abstract
The project of redevelopment of the roman waterfront of Fregene takes place both on the street level and on a raised equipped plate with commercial services and infrastructures. An extensive redevelopment to restore urban and architectural quality to a waterfront, which has long been in an advanced state of degradation. The presentation essay illustrates the choices through texts, sketches, technical drawings, and functional diagrams. An important chapter of this intervention is the theme of mobility. In fact, in the project, the pedestrian paths, the vehicular roads and the cycle paths, of the entire seafront, virtuously intertwine in good complementarity. Specifically, the area is equipped with a cycle track, with an anular vehicle circulation (with single direction of travel and speed bollards), with an on-line parking on the entire stretch of waterfront and a pedestrian road, open only to the emergency vehicle access and for the maneuvering space for the guests of the bathing facilities. Particular attention has been dedicated to the regulation and safety of the pedestrian access to the beaches, which are preserved and safeguarded. The extensive improvement and the level of infrastructures, provided by the project, guarantee the activation of an urban public transport service, today not possible due to the degradation conditions in which both the longitudinal main road and the cross-link roads are suffering.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.