Road collisions are frequent during adolescence. Research in this field has limitedly focused on adolescents’ emotional–behavioral functioning and on the role played by family support. This study aims to investigate the emotional–behavioral functioning, difficulties to identify and describe emotions and family support in adolescents that have experienced motorbikes collisions. N= 144 adolescents who visited an emergency department for motor vehicle accidents were assessed through self-report questionnaires assessing. Adolescents that have experienced a higher rates of motorbike collisions showed more maladaptive emotional–behavioral functioning and more difficulties to identify and describe their emotions. Further, lower perceived family support is associated with adolescents’ maladaptive functioning. These findings may help the planning of prevention programs for adolescents, based on the enhancing of the capacity of ‘‘listening” to and reflecting on one’s own feelings and mood.
Gli incidenti stradali sono molto frequenti durante il periodo adolescenziale. Le ricerche in questo campo hanno limitatamente indagato il funzionamento emotivoadattivo degli adolescenti ed il ruolo svolto dalla loro percezione del supporto familiare. Questo studio vuole indagare il funzionamento emotivo-adattivo, la difficoltà nell’identificare e nel descrivere le proprie emozioni ed il supporto familiare percepito, in adolescenti che hanno esperito incidenti stradali. N=144 adolescenti che afferivano al Pronto Soccorso, a seguito di incidenti stradali a bordo di un motoveicolo, sono stati valutati attraverso questionari self-report. Adolescenti con alti tassi di incidenti stradali hanno mostrato un funzionamento emotivo-comportamentale disadattivo e maggiori difficoltà ad identificare e descrivere le proprie emozioni. Inoltre, uno scarso supporto familiare percepito è risultato essere associato con un funzionamento disadattivo dell’adolescente, a sua volta associato ad incidenti ripetuti. Questi risultati possono sostenere la pianificazione di programmi di prevenzione volti ad adolescenti, basati sulla promozione di una maggiore capacità di ascolto e riflessione sulle proprie emozioni.
Incidenti stradali in adolescenza. Il ruolo del supporto genitoriale / Marzilli, Eleonora; Ballarotto, Giulia; Cimino, Silvia; Cerniglia, Luca; Carbone, Paola. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1125-5196. - STAMPA. - 34:1(2017), pp. 17-28. [10.4558/8371-02]
Incidenti stradali in adolescenza. Il ruolo del supporto genitoriale
MARZILLI, ELEONORA;BALLAROTTO, GIULIA;CIMINO, SILVIA;CERNIGLIA, LUCA;CARBONE, Paola
2017
Abstract
Road collisions are frequent during adolescence. Research in this field has limitedly focused on adolescents’ emotional–behavioral functioning and on the role played by family support. This study aims to investigate the emotional–behavioral functioning, difficulties to identify and describe emotions and family support in adolescents that have experienced motorbikes collisions. N= 144 adolescents who visited an emergency department for motor vehicle accidents were assessed through self-report questionnaires assessing. Adolescents that have experienced a higher rates of motorbike collisions showed more maladaptive emotional–behavioral functioning and more difficulties to identify and describe their emotions. Further, lower perceived family support is associated with adolescents’ maladaptive functioning. These findings may help the planning of prevention programs for adolescents, based on the enhancing of the capacity of ‘‘listening” to and reflecting on one’s own feelings and mood.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Marzilli_Incidenti_2017.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
658.17 kB
Formato
Adobe PDF
|
658.17 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.