In 1979 a team of the University of Rome directed by Ferruccio Marotti shot in Kerala a series of important films on Ammannur Madhava Chakyar, one of the greatest performers of Kutiyattam, the only surviving living form of old Sanskrit dance theatre. Thirty years later, in 2011, I went to Kerala to work on a project of restoration and re-editing of these filmed documents. The artist and scholar I collaborated with, was Gopal (Ji) Venu, one of the most recognized heirs of guru Ammannur Madhava Chakyar (he died in 2008 at the age of 91). Watching the old movies awakened Gopal’s memory and his analytical work on the films became the subject of a metatextual film, shot by myself, focusing on the «state of art» of this ancient form of dance theatre.
Nel 1979, un gruppo di ricerca dell’università di Roma diretta da Ferruccio Marotti a girato in Kerala una serie di film di grande valore documentario che hanno come protagonista Ammannur Mâdhava Chakyar, uno dei più grandi interpreti di Kutiyattam del XX secolo, la sola forma vivente di teatro danza classico in sanscrito. Trent’anni più tardi, nel 2011, sono ritornato in Kerala per lavorare sul progetto di restauro e di montaggio di questi documenti in collaborazione con Gopal (Ji) Venu, uno dei discendenti più riconosciuti di Ammannur M. Chakyar (deceduto nel 2008, a 91 anni). Vedere questi vecchi films risveglia la memoria degli spettacoli del maestro, di cui Venu è stato testimone per molti anni. Il lavoro dell’analisi delle video, commentate da Venu, diventa a sua volta l’oggetto meta-testuale di una video, girata da me, sulla memoria del Kutiyattam e sullo «stato dell’arte» di quest’antica forma di teatro danza.
La documentation filmique comme contribution à la constrution d'une memoire en danse: aspects et problemes méthodologique à partir du cas du Kutiyattam indien / DI BERNARDI, Vito. - In: RECHERCHES EN DANSE. - ISSN 2275-2293. - ELETTRONICO. - 5 (2016):(2016), pp. 1-12.
La documentation filmique comme contribution à la constrution d'une memoire en danse: aspects et problemes méthodologique à partir du cas du Kutiyattam indien
DI BERNARDI, VITO
2016
Abstract
In 1979 a team of the University of Rome directed by Ferruccio Marotti shot in Kerala a series of important films on Ammannur Madhava Chakyar, one of the greatest performers of Kutiyattam, the only surviving living form of old Sanskrit dance theatre. Thirty years later, in 2011, I went to Kerala to work on a project of restoration and re-editing of these filmed documents. The artist and scholar I collaborated with, was Gopal (Ji) Venu, one of the most recognized heirs of guru Ammannur Madhava Chakyar (he died in 2008 at the age of 91). Watching the old movies awakened Gopal’s memory and his analytical work on the films became the subject of a metatextual film, shot by myself, focusing on the «state of art» of this ancient form of dance theatre.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Di Bernardi_La-documentation-filmique_2016.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
238.39 kB
Formato
Adobe PDF
|
238.39 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.